Genre Shoujo ( Actie Romantiek School Komedie )
Formaat 13 episodes (24 minuten per episode)
Animatie productie Studio DEEN
Regie Kiyoko Sayama
Muziek On/Off en Kanon Wakeshima
Jaar 2008

In Vampire Knight zagen we het school leven op de Cross Academie die is opgericht door Kaien Cross om mensen en vampiers vredig samen te laten leven. De school heeft dan ook een dag en een nacht klas. Yuuki Cross is de geadopteerde dochter van Kaien Cross. Ze is opgegroeid om de prefect van de school te worden en de vrede tussen de mensen en de vampiers te bewaren. Ze herinnert zich haar ouders niet meer en haar eerste herinnering is een koude winternacht waarin ze werd aangevallen door een kwaadaardige vampier en gered door een andere, namelijk Kaname Kuran. Haar mede prefect is Zero Kiryu, een jongen die bij de hoofdmeester woont omdat zijn ouders vermoord zijn door vampiers. In Vampire Knight Guilty gaat Yuuki Cross op zoek naar haar verloren verleden.

Plus punten Geweldig verhaal, goede soundtrack
Min punten Wisselende animatie kwaliteit, onbevredigend einde

Uniflame

Eigenlijk houd ik niet zo van anime over vampiers en meestal vermijd ik ze, maar toen ik een voorproefje zag van Vampire Knight besloot ik de anime een kans te geven. Het eerste seizoen was me goed bevallen, maar ik vond het veel te kort. Ik was daarom blij dat het een vervolg kreeg in de vorm van Vampire Knight Guilty.

Waar Vampire Knight nog redelijk aan de oppervlakte bleef, gaan ze nu de diepte in om alle losse eindjes van het vorige seizoen aan elkaar te knopen. Er is dus veel achtergrond verhaal om dingen uit het vorige seizoen te verduidelijken. Er zijn echter ook genoeg nieuwe ontwikkelingen en dit seizoen belicht de kanten van de personages waarvan het bestaan niet bekend was. De liefdes driehoek tussen Kaname, Yuuki en Zero neemt serieuzere vormen aan en keuzes moeten worden gemaakt.

In dit seizoen ligt de nadruk meer op de actie dan de komedie en er hangt een meer donkere aura over het geheel. Er wordt opgebouwd naar een climax, die vervolgens erg tegenviel. Het eindgevecht met de ultieme bad guy stelde in wezen niet veel voor en de laatste episode was voor mij niet erg bevredigend. Dit is erg jammer omdat de rest van het verhaal erg boeiend is om te volgen.

Een ander minpunt is de wisselende animatiekwaliteit. De actie scènes zijn over het algemeen goed uitgewerkt en ook de character designs zijn erg aantrekkelijk, maar soms van het een op het andere moment is de animatie minder. Dan zien de personages er ineens een stuk minder gedetailleerd uit, alsof het haastwerk was, dit valt op en doet afbreuk aan het geheel.

Ondanks het wat teleurstellende einde, heb ik over het algemeen erg genoten van deze serie. Ik keek iedere keer weer uit naar de volgende episode en vond dit een van de beste anime van het herfstseizoen van 2008!
Dit is echter geen stand alone serie en ik raad je aan om eerst Vampire Knight te kijken voordat je aan deze begint.

85
80