Genre Shounen ( Actie Samurai Komedie Geschiedenis )
Formaat 95 (25 min./ep)
Animatie productie Studio Gallop
Regie Kazuhiro FURUHASHI
Muziek Noriyuki ASAKURA
Jaar 1996

Hitokiri Battousai. Een naam die velen deed sidderen in Japan tijdens het Edo tijdperk. Het was de meest gevreesde samourai die er op de aarde rondliep, een killer-machine die in zn eentje honderden tegelijk afslachtte.

N het eind van het Edo tijdperk en het begin van de Meji bezwijkt de Battousai onder zn geweten van al het leed dat hij heeft aangericht. In het Meji tijdperk zijn er geen samourais meer nodig en word het dragen van een Katana op straat verboden. Hitokiri Battousai word weer Kenshin Himura en zijn Katana waar hij eens zo veel mensen mee dode word vervangen door een Sakabatou; een zwaard waaraan de scherpe kant aan de andere kant zit ofwel een omgekeerd snijvlak.

Kenshin word een Rurouni, iemand die zwerft zonder een thuis te hebben. Hij zal ieder helpen maar hij zweert nooit meer iemand te dode. Dit is zijn boetedoening voor al zijn zonden. Echter met oude rivalen en vijanden die terugkeren om hem het zwijgen op te leggen, zal dit een zeer moeilijke gelofte zijn.

Plus punten Goed ontwikkelde personages; animatie; combinatie van (serieuze) actie en humor; muziek brengt perfecte sfeer
Min punten Veel te veel filler, vooral n het hoofdverhaal

En van de bekendste anime in de omloop en met zekerheid de meest gewaardeerde samurai anime ooit geproduceerd. Rurouni Kenshin is het verhaal van een krijger die boet voor zn zonden en tegelijkertijd opzoek is naar vergiffenis. Tot hij bij een dojo komt waar hij langzaam bij betrokken raakt en zn onderdak vind. Dit natuurlijk wel tegen een prijs, zo doet Kenshin boodschappen en de was en ook het poetsen van de dojo gebeurd vaak genoeg. Langzaam komen er steeds meer personages in en om de dojo waardoor je al snel betrokken raakt bij hun sociale leven.

De serie is ruw gezien opgedeeld in drie gelijke stukken in lengte. Het begin, het midden en het eind (verrassend!). Maar omdat we hier met 95 episodes te maken hebben zijn dit dus behoorlijke lengtes. Kort gezegd bestaan het begin en het eind voor het grootste deel uit filler (waarbij dit bij het derde gedeelte heel duidelijk is) en is het middenstuk het "werkelijke" verhaal.

Het eerste gedeelte is grotendeels noodzakelijk. Hierin worden vele personages voorgesteld (en goed behandeld in meerdere episodes zodat je meer over ze te weten komt) en hoewel hier en daar wat nutteloze afleveringen zitten is dit begin nodig om de unieke band om te bouwen tussen de kijker en de personages. Dit is ook wat Rurouni Kenshin sterk maakt. De personages zijn allemaal geweldig uitgewerkt en ze hebben allen hun eigen karakteristieke kenmerken.

Het tweede gedeelte gaat een stuk sneller in tempo. En heeft in vergelijking met het eerste en laatste gedeelte betere animatie. De sterkste tegenstander van Kenshin aller tijde komt hierin naar voren. Shishio, een slechterik met een triest verleden. Hij zint op wraak voor wat de regering hem aangedaan heeft. De nieuwe regering Meji is, naar zijn inzien, bestaande uit een stelletje slappe lullen die niet in staat zijn Japan te besturen. Langzaam bouwen we op naar een zeer sterke climax. En wanneer het einde dan eindelijk daar is lijkt de serie afgelopen. Het was ook precies het beste einde geweest.

Maar in plaats van te stoppen, houden ze zich aan de manga en gaan ze door. Het resultaat is een eindeloze reeks filler episodes. En waar er hier en daar nog wel vermakelijke afleveringen tussen zitten komt het gevoel van verveling steeds vaker naar voren. Ik probeerde dan ook min of meer gedwongen de serie af te kijken om het geheel te kunnen zien. Begrijp me niet verkeerd Rurouni Kenshin is een geweldige anime maar dat laatste gedeelte had men beter gewoon weg kunnen laten. Want hoewel de serie erg trouw gebleven is aan de manga, was het voor de anime beter geweest te stoppen na het tweede gedeelte.

Deze serie is het meer dan waard om gezien te worden. Zorg wel dat je de subbed version in handen krijgt want ik heb met eigen oren kunnen horen hoe slecht de dub is. Rurouni Kenshin heeft n van de slechtste dubs uit de anime wereld. Om nog meer te weten te komen over Kenshins verleden raad ik je ook erg de prequel OVA Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen aan.

De geweldige personages zijn hartverwarmend, traan opwekkend, wraak opbouwend en tot in ergernis toe humoristisch. Kenshins "Oro?" is dan ook zon typisch voorbeeld van een trademark van de serie. De serie brengt een onverwachte combinatie van serieuze verhaallijnen en veel humor, ondersteund door een geweldige OST is dit een serie die elke anime fan ooit een keer in zn leven gekeken moet hebben. Ik geef toe dat het een lange zit is, en voor mij was, maar het is zeker de moeite waard.

80
95
84