Genre Shounen ( Actie Science Fiction Komedie )
Formaat 1 (80 min.)
Animatie productie MOVIC
Regie Hiroyuki KITAKUBO
Muziek Bun ITAKURA
Jaar 1991

Project Z, is een project dat gemaakt is om de oudere generatie te helpen. Japan vergrijst grandioos en de generatie van nu moet de bejaarden op veel manieren helpen. Project Z hoort aan dit alles een einde te maken. Een grote machine die alle gemakken van de bejaarde moet kunnen uitvoeren. Training, TV, eten en zelfs een afvoer voor de afscheiding van de desbetreffende patint, voor alles is gezorgd.

De oude meneer Takazawa heeft de eer als proef konijn te dienen voor het prototype, de Z-001. Dit tot ongenoegen van zijn persoonlijke verzorgster Haruko. Ze vind dat zon machine wel degelijk een mankement heeft: liefde. De machine kan niet bieden, dt wat het belangrijkste is in de verzorging.

Gedreven hierdoor gaat Haruko op onderzoek uit, en probeert alles op Meneer Takazawa weer terug te krijgen. Maar ze vind uit dat de machine een biologische chip heeft. Dit zorgt ervoor dat de machine voor zichzelf gaat denken. De situaties worden steeds vreemder en als dan ook nog eens de Z-001, met Takazawa erin, op hol slaat. Zijn de poppen helemaal aan t dansen.

Plus punten Goede mix tussen actie en humor; Vaag maar origineel verhaal
Min punten Animatie is niet wat het had kunnen zijn; Voor vele zal deze anime te vaag zijn om leuk gevonden te worden

Roujin betekend letterlijk bejaard. Deze film, van de makers van Akira, is zowel origineel en humoristisch als actievol. Dit is een uiterst aparte film.

Gelukkig staat de film zelf verder helemaal los van Akira en vertoont deze in geen enkel opzicht gelijkheden. Roujin Z is een vage maar zeer originele anime. "Love it or Hate it" is ook hier van toepassing.

Laten we beginnen met het verhaal. Zon vreemd verhaal als dit zie je niet vaak. Het is niet vreemd in de Azumanga Daioh sfeer of in die van FLCL. Maar het is een apart genre opzich. De manier waarop we door het verhaal gaan, het hoofdprobleem: vergrijzing en de manier waarop ze dit op willen lossen is allemaal uiterst vreemd te noemen. En juist dt maakt deze anime zo origineel, veelzijdig en grappig.
Het probleem is dat juist deze vaagheid wel of niet gewaardeerd word. De n zal deze anime dan ook geweldig vinden om zijn verhaal, de andere zal zeggen "Waar slaat dit op?!".

De animatie is wat zwakjes... tenminste dat dacht ik in het begin. Weliswaar komt deze anime uit 1991 en heeft het desondanks lang niet het niveau van Akira en Perfect Blue. Maar ik kwam er later pas achter dat dit helemaal geen film was maar "slechts" een OVA wat dus een aanzienlijk kleiner budget betekend. Vergeleken met andere OVA's van zijn tijd is deze juist van een zeer degelijke kwaliteit. De mecha design is over het algemeen ook prachtig gedaan.

De personages komen niet echt naar de voorgrond in deze anime. Je leert ze wel kennen en je ziet die typische figuren en eigenschappen van bepaalde personages maar je komt niet n hun leven. Er wordt gewoon te weinig vrij gegeven over de chara waardoor het eerder typetjes worden dan mensen.

De humor in deze anime is toch wel iets wat de boventoon voert. En dan met die geniale afwisselingen naar de actie scnes maakt het geheel erg leuk om naar te kijken. Deze film is dan ook wel degelijk leuk om een keer gezien te hebben, maar waarschijnlijk verdwijnt hij dan naar de achtergrond, en zal je verder nooit meer echt aandacht aan deze film besteden. Een leuk tussendoortje, als je het mij vraagt.

85
62
79