- Rizelmine & Rizelmine II
Genre Ecchi ( Romantiek Komedie )
Formaat 24 (15 min./ep)
Animatie productie IMAGIN - Madhouse Studios
Regie Yasuhiro MURAMATSU
Muziek Toshihiko SAHASHI

De 15 jaar oude Tomonori krijgt op een dag de 12 jarige Rizel als zijn vrouw, dit als experiment van de regering. Rizel is een meisje dat genetisch "aangepast" is en dat leeft op de liefde van Tomonori, maar Tomonori valt op oudere vrouwen, en Rizel is 3 jaar jonger dus is Tomonori niet geďnteresseerd. Rizel krijgt drie "vaders" mee , en die doen er alles aan om Rizel en Tomonori bij elkaar te krijgen. Maar als de dochter van een van de vaders ook achter Tomonori aangaat en er een rivaal van Tomonori actie onderneemt bij Rizel ontstaan er problemen. Worden deze problemen opgelost en accepteert Tomonori, Rizel als zijn vrouw?

Plus punten Geweldige animatie; seiyuu
Min punten Veel fanservice (die soms iets te ver gaat)

Mental

Het verhaal is makkelijk en leuk om te volgen, al moet je hier en daar (vooral bij Season 2) het nodige verstand hebben van series en programma’s van de Japanse televisie, omdat er nogal veel parodieën in voorkomen. Het verhaal is origineel en luchtig en echt gecompliceerde vragen komen er niet in voor. Verder past de humor in de serie er perfect bij. Alleen de fanservice is soms een beetje veel, al is dat erg moeilijk storend te noemen met het uber-kawaii uiterlijk van Rizel.

Ook is er zo af en toe wat dramatiek, wat het interessant maakt om te kijken. Helaas zijn deze situaties meestal vrij snel opgelost. Zoniet? Dan wordende problemen erg makkelijk naar de achtergrond gewerkt en steken ze zo nu en dan weer de kop op.

Rizelmine is een serie, die vooral bestaat uit humor en liefde, daar draait het eigenlijk om. Er zitten veel "driehoeksverhoudingen" in, wat sommige situaties erg grappig maakt. Verder weten ze de meest rare situaties toch nog op de een of andere manier spannend te maken zonder dat er echt iets gebeurd.

De hoofdpersonages zijn Rizel en Tomonori. Waar Rizel ontzettend kawaii is neergezet, is Tomonori meer zoiets als de onaantrekkelijke lompe boer. Deze persoonlijkheden worden ook overduidelijk weergegeven door de animatie. Verder is Rizel nogal naďef en doet ze alles voor Tomonori ook al krijgt ze daar weinig dank voor terug. Ook zijn er vrij typische Japanse "afwijkingen" verwerkt in het verhaal zoals; Tomonori die valt op oudere vrouwen, Ryuunosuke (de rivaal van Tomonori) die meer een Loli-com heeft en valt op 12-jarige meisjes. Andere thema’s zijn schizofrenie en een obsessie voor onderbroeken. Niet echt iets nieuws, maar wel grappig. De personages zijn in ieder geval allemaal goed uitgewerkt en er is ook een degelijke aandacht besteed aan de bijpersonen.

De animatie paste perfect bij de personages, waarbij Rizel en Tomonori hun eigen animatiestijl hadden om hun karakters te ondersteunen. De animatie was nergens echt storend, maar wel iets te overdreven. Het kleurgebruik is erg licht en mierzoet. Het paste zich op sommige momenten perfect aan bij "donkere" situaties, zodat er ook door middel van de animatie duidelijk onderscheid was in verschillende situaties. Kortom; de animatie heeft echt bijgedragen aan het verhaal en was goed voor een tv-serie.

De BGM versterkte meestal wel de emotie al viel het niet altijd op. Het was niet de hoofdzaak bij het verduidelijken/versterken van een situatie of emotie, maar het was wel ondersteunend en goed gekozen per gebeurtenis.

De geluidseffecten paste overal goed bij, en waren best realistisch al waren ze af en toe naar mijn mening een beetje overbodig. Verder waren de muziek en geluiden mooi rustig en niet storend aanwezig waardoor het positief op mij overkwam.

De voice-acting, was bij geen enkel personage slecht en de gebruikte stemmen waren goed uitgekozen. Mede door de seiyuu was het inleven in een personage niet moeilijk. Ook de gebruikte stemverheffingen kwamen goed over, net als in de komische situaties paste de voice-acting perfect. Dit heeft natuurlijk het gevolg datje het idee krijgt dat de stem echt van de personage is.

Ik kan dus met zekerheid zeggen dat, vooral voor fans die houden van de ecchi- en komische hoek van anime, Rizelmine echt eens moeten gaan bekijken!

88
89