Genre Shounen ( Actie Fantasy Avontuur )
Formaat 27 (24 min./ep)
Animatie productie AIC (Anime International Company)
Regie Hitoyuki MATSUI
Muziek Kaoru WADA
Jaar 1998

Tijdens de Oorlog Der Helden verslaat het geallieerde leger, onder leiding van koning Kashue, de strijdkrachten van de slechte keizer Belt, van het land Marmo die het eilandenrijk Lodoss probeerde te veroveren.

Vijf jaar later keert de generaal, Ashram, van de inmiddels dode keizer Belt, terug om diens wens in vervulling te laten gaan: het verenigen van de mensen in het eilandenrijk Lodoss onder de leiding van de Marmo. Dus eens te meer moeten de helden van toen ten strijden trekken om Ashram te stoppen, dit is waar het verhaal begint.

Plus punten Verhaal; Ashram; BGM; sfeer; personages; parodische Welcome to Lodoss Island
Min punten Animatie had beter gekund

Shiroi

Het verhaal van Record of Lodoss War TV is op zich niet zo heel erg innoverend. Een groep mensen die eropuit gaan om de krachten van het kwaad te bestrijden is nou niet bepaalt origineel. De uitwerking van Record of Lodoss War TV is echter stukken beter dan bij de meeste (fantasie) anime. Zo blijkt bijvoorbeeld een deel van de kwade machten uiteindelijk toch helemaal niet zo kwaad te zijn. Ook hebben ze de rode draad in de verhaallijn niet zo standaard gemaakt en er gebeuren dan ook dingen die je vaak niet in anime met dit soort vertelling tegenkomt. De plotwendingen zijn interessant en meeslepend wat er voor zorgt dat je gewoon opgezogen wordt in het verhaal.

Record of Lodoss War TV komt deels chronologisch op de Record of Lodoss War OVA-reeks en deels verteld het een gedeelte van het verhaal anders. Als je ze kijkt raad ik je dan ook aan de tv-serie ná de OVA te kijken, hoewel beide producties op zichzelf kunnen staan.

De personages in Record of Lodoss War TV zijn goed uitgewerkt en hebben diepgang. De personages maken veranderingen door tijdens de anime, waar ze zich aan aanpassen. Je kan daarom goed met ze meeleven en je kan ze letterlijk zien veranderen in karakter. In deze anime zijn de idealen van vele personages erg belangrijk voor ze, deze veranderen bij sommige ook tijdens de serie. Al met al is het niet al te moeilijk om je met een van de personages verbonden te voelen, mede door de hoeveelheid aan personages, wat ik wel als een pluspunt zie in anime.

Record of Lodoss War TV stamt uit 1998, wat al weer een tijdje geleden is. De animatie had mijns inziens toch wel iets beter gekund dan wat nu het geval is. De animatie is zeker niet slecht maar vooral het begin van de 27 episode tellende serie had beter gekund. Later rond aflevering 20 word de animatie ineens een stuk beter al dan niet een beetje kinderlijk soms, maar desalniettemin is de animatie ineens een stuk beter. Als ze de kwaliteit van de laatste paar afleveringen hadden aangehouden vanaf het begin zou het zeker een hoger cijfer van mij hebben gekregen dan dat het nu krijgt. Zoals ik al zei, de animatie is niet slecht maar had gewoon beter gekund.

De audio in Record of Lodoss War TV is in tegenstelling tot de animatie echt een hoogtepunt. De muziek draagt dan ook direct bij aan de sfeer die in de serie word gezet. Er is altijd wel muziek te horen, zij het tijdens een gevecht of tijdens een min of meer dood moment. Vooral de OP song Kiseki no Umi (wat volgens mij vertaalt wordt met "pure barrière der zee") van Maaya SAKAMOTO is echt geweldig. Door de BGM’s in de serie kun je echt van de sfeer proeven en kan de setting van het verhaal erg goed uitgewerkt worden. De muziek in Record of Lodoss War TV is echt een van de sterkste punten van deze serie.

Op de voice acting in Record of Lodoss War TV heb ik niet echt veel aan te merken. Ik vind dat de personages goed bij de seiyuu passen. Er zijn echter enkele seiyuu waarvan ik vind dat ze wat extra aandacht verdienen. Namelijk de seiyuu van Parn: Nobutoshi CANNA (ook bekend als Nobutoshi HAYASHI) die al eerder onder andere Guts uit Berserk, Kaze uit Final Fantasy: Unlimited en op dit moment bezig is als Kabuto uit Naruto. Ook de seiyuu van Ashram Sho HAYAMI (Oohama YASUSHI) die al eerder onder andere Ewan Remington uit Chrno Crusade, Frank Archer uit Full Metal Alchemist, Steindorf uit Slayers Exellent en Nicholas D. Wolfwood uit Trigun deed. Zij doen hun werk mijns inziens in Record of Lodoss War TV uitstekend en ik vind dat ze zeker een notitie mogen krijgen hier.

Ondanks dat de animatie beter had gekund in Record of Lodoss War TV maken de rest van de punten deze serie helemaal goed. De sfeer die gecreëerd word is gewoonweg geweldig en deze word zeker gezet door de muziek en seiyuu. Ook de personages zijn goed en de diepgang mag er zeker wezen.

Iets wat ik nog niet genoemd heb, maar wat de serie een extra flavor geeft, zijn korte parodieachtige persiflages (in Super Deformed) aan het eind van elke aflevering. Deze stukjes "Welcome to Lodoss Island" geheten zijn ronduit hilarisch en zeker de moeite waard om ook te kijken. Record of Lodoss War is echt een anime die iedereen gewoon een keer zou moeten kijken, kijk en proef de sfeer.

89
85
79