Genre Shounen ( Actie Fantasy Avontuur )
Formaat 13 (25 min./ep)
Animatie productie Madhouse Studios
Regie Akinori NAGAOKA
Muziek Mitsuo HAGITA
Jaar 1990

Als gevolg van een oorlog tussen de Godin van de Creatie en de Godin van de Vernietiging is duizenden jaren geleden het vervloekte eiland Lodoss ontstaan. Maar van rust is er op Lodoss sinds die tijd nooit sprake geweest; verschillende koningen en krijgers maken aanspraak op de heerschappij en hierdoor wordt er flink oorlog gevoerd. Bovendien lijkt de balans tussen goed en kwaad ernstig verstoord te worden door een onbekende dreiging. Een jonge vechter genaamd Parn besluit tegen het kwaad te strijden en ontmoet onderweg gelijkgezinden die hem helpen zijn doel te bereiken.

Plus punten Verhaal; personages
Min punten Tijdsprongen

Record of Lodoss War is een geweldige anime van dertien delen over de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Nu was ik al groot fan van het fantasygenre, maar deze serie heeft me een nog grotere fan gemaakt.

Het verhaal is vrij uitgebreid en bevat een aantal plotwijzigingen waardoor de spanning blijft stijgen. Hoewel het principe niet origineel lijkt te zijn, heeft deze OVA toch iets magisch waarmee deze titel zich onderscheidt van anderen. De animatie is goed te vergelijken met die van de veel recentere Vision of Escaflowne; ze delen dezelfde oudere en "simpele" manier van animatie. Toch is ROLW in bepaalde opzichten net iets anders; er is bijvoorbeeld sprake van een wat meer duistere sfeer en qua uiterlijk hebben de personages niet de puntige neuzen die we kennen uit de eerder genoemde Vision of Escaflowne.

De audio, en vooral de muziek, is prachtig. De mooie nummers van Mitsuo HAGITA passen geweldig bij de sfeer van Record of Lodoss War. Ook de seiyuu zijn het vernoemen waard. Takeshi KUSAO (Kai uit Akira; Trunks uit Dragonball Z) doet de stem van Parn en zet deze erg geloofwaardig neer. Deedlit wordt gedaan door Yumi TOUMA (Urd uit Ah! My Goddess; Helba uit .hack//SIGN) die net als Takeshi KUSAO haar karakter sterk neerzet.

De personages zijn erg uiteenlopend. De hoofdpersonen hebben allemaal hun eigen achtergrond en reden om de strijd aan te gaan. Daarnaast zijn het ook verschillende soorten vechters met hun eigen vaardigheden. Zo is er Etoh de priester, Ghim de dwerg, Deedlit de elf, Slayn de tovenaar, Parn de zwaardvechter en de dan is er de dief Woodchuck. Maar ook de vijanden van de helden zijn allemaal anders van elkaar.

Toch is er niet alleen maar lof voor deze OVA. Helaas zijn er een aantal tijdsprongen in de episodes waardoor het verhaal even lastig te volgen is. Maar buiten dat om is Record of Lodoss War een echte must voor de fantasy fan. Een prachtig verhaal met de nodige plotwendingen en erg sterke personages maken deze OVA tot een van de betere, dan wel niet de beste, in haar genre.

90
87
89