Genre Shounen ( Actie Science Fiction Avontuur )
Formaat 26 (22 min./ep)
Animatie productie J.C. Staff
Regie Koji MASUNARI
Muziek Taku IWASAKI
Jaar 2003

Sumiregawa Nenene is een beroemd schrijfster in Japan, maar heeft toch in ruim vier jaar tijd geen enkel boek meer geschreven. Toch is ze nog steeds hartstikke beroemd en is het publiek ongeduldig aan het wachten totdat ze weer een boek uitbrengt. Alleen lukt het haar niet echt om een nieuw boek te schrijven. Dan slaat het noodlot toe. Wanneer ze in Hong Kong is om haar bestseller te promoten, wordt haar hotelkamer opgeblazen door een bom. Er wordt geen enkel aanknopingspunt gevonden en waarom dit is gebeurt blijft onbekend. De volgende dag deelt ze handtekeningen uit. En dan laat de aanvaller zich zien. Deze bedreigt Nenene met een bom. Maar dan duiken Anita, Maggie en Michelle op en weten Nenene te redden.

Anita, Maggie en Michelle zijn samen de Three Paper Sisters Detective Agency. De drie zussen hebben alledrie speciale krachten waarmee ze papier kunnen beheersen, net als Yomiko Readman, een goede vriendin van Nenene. Anita, Maggie en Michelle worden ingehuurd om Nenene te beschermen en reizen daarom mee naar Nenene’s appartement in Japan. Daar proberen de zussen zich aan te passen aan de normale gang van zaken in Japan. Anita gaat naar school en Maggie en Michelle houden zich vooral bezig met klusjes voor Nenene, en de favoriete hobby van de Maggie en Michelle? Lezen. Maar het blijft niet zo rustig als het lijkt, er ligt gevaar op de loer...

Plus punten Goed uitgewerkte personages; BGM op de rustige momenten
Min punten BGM op de actie momente; het duurt zo lang tot te volgende aflevering

Setoshi

Read or Die de OVA en Read Or Die de TV Serie hebben bijna niks met elkaar te maken. De enige overeenkomsten zijn dat de drie zussen en Yomiko dezelfde krachten hebben, en dat enkele personages uit de OVA ook in de serie voorkomen.

Bij de OVA zat er veel humor in het gestuntel van Yomiko met haar boeken. Bij deze serie hoef je dit (helaas?) niet te verwachten. De humor in de serie ligt in de kleine momenten, waarbij de humor ook niet altijd direct goed naar voren komt. Je hoeft je in ieder geval niet te vervellen. Het tempo van de serie ligt niet al te hoog maar je krijgt daardoor wel de benodigde tijd om de personages goed te leren kennen, waardoor je jezelf steeds beter kan verdiepen in de diverse personages.

De animatie is van zeer goede kwaliteit, vooral voor een tv-serie. De serie is getekend in een erg mooie stijl die mij op zich wel aantrekt. Wat ik wel jammer vind is dat de animatie niet zo realistisch is als de OVA, maar toch ziet het er erg goed uit. De nadruk is vooral gelegd op de personages die echt goed getekend zijn en op het zelfde moment gaat de achtergrond toch niet in kwaliteit achteruit waardoor er een erg goed evenwicht is, en blijft, in de animatie.

De BGM van de OVA leek echt overdreven veel op de muziek van James Bond. Bij deze tv-serie is dit niet zo, al heeft de OP wel iets weg van een van de James Bond liedjes. De BGM bij de serie vond ik echt behoorlijk slecht. Wanneer de sfeer kalm en rustig was, was er vaak wel de goede bijbehorende muziek te horen. Maar bij de actie scènes en op andere momenten ontbrak de muziek vaak, of was hij bijna niet te horen en had daarom totaal geen effect. Wanneer er betere muziek zou zijn zou volgens mij de sfeer van de serie ook stukken beter zijn.

De seiyuu pasten echt goed bij hun personages. Vooral de onschuldige, maar toch felle stem van Anita vond ik echt goed passen bij haar karakter.

Read Or Die TV is een erg leuke serie, die je beter vóór de OVA kan zien. De OVA blijft de serie overtreffen, simpelweg omdat de tv-serie niet de kracht en de uitstraling heeft die de OVA wel heeft. Ook scoort de tv-serie zwak wat betreft de BGM, terwijl de BGM bij de OVA echt fantastisch was. Het was een leuk idee om Read Or Die nog eens over te doen, maar het heeft helaas niet zo goed uitgepakt.

68
82
90