Genre Shounen ( Romantiek Fantasy Avontuur )
Formaat 26 (23 min./ep)
Animatie productie G&G Entertainment
Regie Myung-Jin LEE
Muziek Noriyuki ASAKURA
Jaar 2004

De vier vrienden Yuuna, Roan, Iruga en Keough zijn in GlastHeim, een groot donker kasteel in het land Rune-Midgard. Alles gaat goed, totdat ze een monster in de vorm van een ridder op paard tegenkomen. Dit monster is te sterk voor Yuuna en Roan. De assassin Iruga weet Yuuna en Roan in veiligheid te brengen, maar Keough moet het gevecht bekopen met zijn leven. De poort naar het monster en Keough sluit. Voor Iruga is er geen mogelijkheid meer om zijn beste vriend te redden.

De swordman Roan en de acolyte Yuuna reizen samen door Run-Midgard, sinds Iruga hun heeft verlaten. Nog dagelijks rouwt Yuuna om de dood van haar broer. Met hun party, bestaande uit de merchant Maaya en de mage Takius hebben ze al vele gevaarlijke situaties overwonnen. Maar alles wordt nog gevaarlijker wanneer ze Iruga en Judia ontmoeten en blijkt dat Keough op een mysterieuze wijze toch in leven is. Maar wat ik het geheim dat Iruga voor Yuuna schuilhoud? Waarom heeft Iruga niet verteld dat Yuuna’s broer nog in leven is? En wat betekenen al die opstanden van monsters, die veel vaker plaatsvinden? Voor Roan, Yuuna, Maaya, Takius, Iruga en Judia is dit het doel van het tocht door Rune-Midgard.

Plus punten Erg leuk verhaal; Interessante personage; een topcast
Min punten Te veel overeenkomsten met de anime Naruto; tegenvallende animatie

Setoshi

Vele zullen misschien wel het populaire MMORPG spel Ragnarok Online kennen. En zoals je dan misschien al direct zal denken is Ragnarok The Animation inderdaad de anime versie daarvan. Ragnarok The Animation is het verhaal dat gebaseerd is op het spel Ragnarok Online. Het spel is dus niet gebaseerd op de anime, maar dus omgekeerd. Het spel is overigens gebaseerd op de Koreaanse manga: Ragnarök.

Voor speler van het spel zullen veel van de steden, items en aanvallen in Ragnarok The Animation bekende koek zijn. Echter verkijk je niet, want Ragnarok The Animation is geen rechtstreekse kopie van Ragnarok Online. Een van die dingen die speler van Ragnarok Online misschien zal opvallen is bijvoorbeeld dat de personages direct alle aanvallen van een bepaalde job-klasse kennen en kunnen gebruiken. Speler van Ragnarok Online zullen misschien hiervan uit eigen ervaring weten dat dit in het spel niet zo is. Ook ze level verhoudingen tussen mens en monster kloppen soms niet, maar dit alles is slechts iets waar alleen spelers van het spel van op de hoogte zullen zijn. Maar dit zijn slechts kleine details.

In Ragnarok The Animation komen we een groot aantal personages voor. Zo zijn de belangrijkste personages nog net op 2 handen te tellen, namelijk: Yuufa, Roan, Maaya, Takius, Iruga, Keough, Julia, Zealotus, Zephyrus en Dark Lord. Deze 10 hoofdpersonages lijken misschien veel te veel om een goed verhaal mee te kunnen maken, dit zou mij zo direct namelijk ook lijken, maar toch zijn de personages uitzonderlijk goed uitgediept en is er een keurig verhaal rond deze personages opgetrokken.

Een van de personages uit Ragnarok The Animation die mij het meest in opgevallen is Iruga. Dit niet omdat Iruga een bijzonder goed personage is, maar omdat hij bijzonder veel gelijkenissen vertoont met een ander personage uit een andere anime, namelijk Kakashi uit Naruto. Beide personage hebben een uiterlijk die enorm op elkaar lijken. Maar niet alleen het uiterlijk van deze 2 personages komen enorm overeen, ook de aanvallen zijn bijna precies hetzelfde. Iruga’s Sonic Blow aanval en Kakashi’s Chidori/’a thousand years of pain’-aanval zijn bijna precies hetzelfde. Ook de stem van Iruga komt erg overeen met die van Kakashi. De stem van Iruga wordt gedaan door Kazuya NAKAI(Mugen uit Samurai Champloo, Marukio uit Gundam SEED) die het overigens keurig heeft gedaan.
Overigens is Iruga niet de enige die een speciale band heeft met de anime Naruto. De best wel onschuldige Hyuuga Hinata uit Naruto heeft namelijk precies dezelfde seiyuu, Nana MIZUKI, als de onschuldige Yuuna uit Ragnarok The Animation. Daarnaast zit er nog een andere grote overeenkomst met de anime Naruto, maar daar zal ik het later over hebben.

De eerste aflevering van Ragnarok The Animation kwam april 2004 uit. Echter zou je dit niet zeggen aan de animatie. De animatie is namelijk niet echt wat je zou verwachten van een anime uit 2004. Wanneer ik geen verdere achtergrondinformatie van de serie had zou ik dan ook zeggen dat de serie uit ongeveer 1995 zou komen. Toch is de animatie niet echt slecht, het is gewoon net niet zo mooi als ik direct zou verwachten van een vrij recente anime met een relatief hoog budget.

De muziek van Ragnarok is een waar kunstwerk. Noriyuki Asakura, bekend van bijvoorbeeld de muziek van de succesvolle serie Rurouni Kenshin, heeft iets moois geleverd. De backgroundmuziek is echt prachtig, maar past dan ook nog eens perfect bij de sfeer in de serie. De soundtrack is dan ook een cd die ik enorm graag zou willen hebben. Toch is er een klein nadeel aan de backgroundmuziek. Er zitten namelijk behoorlijk veel passages in de muziek die perfect overeenkomen met de muziek uit: Naruto. Het liedje ‘Nine Tails Demon Fox’ van de eerste soundtrack van Naruto vinden we dan ook vele malen bijna precies terug in Ragnarok The Animation. Dit, in combinatie met een aantal seiyuu die ook mee werkten aan Naruto, maakt Ragnarok The Animation een toch net wat mindere serie voor mij.

Dat Ragnarok The Animation een nogal groot bedget heeft is vooral te merken aan de seiyuu in de serie. Yuji UEDA (Sagara Sanosuke uit Kenshin; Takeshi uit Pokemon), Toshihiko NAKAJIMA (Kojiro Murdoch uit Gundam SEED; Hachiemon uit Inu Yasha), Jouji NAKATA (Folken uit Escaflowne; Alucard uit Hellsing), Yousuke AKIMOTO (Robert Reynold uit Stratos4; Siegel Clyne uit Gundam SEED) en de bekende Takehito KOYASU (Mwu la Flaga/Neo Lorrnoke uit Gundam SEED Destiny; Zechs Merquise uit Gundam Wing; Seishiro Sakurazuka uit Tokyo Babylon) zijn allen seiyuu van hoofdrolspelers uit andere succesvolle tot zeer succesvolle anime. En zo zijn er nog vele andere bekende seiyuu en zangeressen die een stem leveren voor een personage in Ragnarok The Animation. Persoonlijk zou het mij dan ook niet verbazen wanneer een groot deel van het budget in de seiyuu voor de serie zat. Maar dit was het waard ook nog eens, want de voice acting is gewoon erg goed gedaan.

Toen Ragnarok The Animation in 2004 op TV Tokyo kwam, kwamen niet alleen de kijkcijfers overeen met Naruto, maar ook een deel van de serie zelf. Toch is Ragnarok The Animation een erg leuke serie. Ragnarok The Animation voert je door heel het land Rune-Midgard en diens steden en opmerkelijke plaatsen. Dit is erg leuk, zeker voor degene die reeds bekend zijn met de wereld door het spel. Maar niet alleen de fans van het spel zullen iets leuks aan Ragnarok The Animation hebben. Ragnarok The Animation is voor iedereen een hele goede serie.

86
85
78