Genre Shounen ( Actie Komedie Parodie )
Formaat 26 (20 min./ep)
Animatie productie J.C. Staff
Regie Shinichi WATANABE
Muziek Toshio MASUDA
Jaar 1999

Excel is een zeer hyperactieve vrouw die in dienst is bij de geheime "evil" organisatie ACROSS. Zoals het elke fatsoenlijke geheime "evil" organisatie betaamd, heeft ook ACROSS als doel om de wereld over te nemen. De leider Il Palazzo denkt echter dat dit niet mogelijk is zonder eerst het kleine stadje F Prefecture, oftewel F City in te nemen.

Excel probeert deze taak samen met Hyatt te vervullen. Hyatt is een buitenaardse prinses die de neiging heeft om ieder 5 minuten dood neer te vallen, om vervolgens daarna ook telkens weer levend te worden. De problemen (of beter gezegd, parodieën) stapelen zich al snel op, terwijl het lijkt alsof er geen fatsoenlijke conclusie in het verhaal wordt bereikt. De grote vragen borrelen al gauw bij je op. Zal Il Palazzo ooit de aarde overnemen? Zal Hyatt ooit echt dood gaan? En zal Excel’s liefde voor Il Palazzo ooit beantwoord worden?

Plus punten Ontzettend humoristisch; parodieën zijn erg leuk; Excel
Min punten Te lang

Waar te beginnen bij een anime als deze? Ik heb in ieder geval nog nooit een serie gezien die zo chaotisch was als deze. Gelukkig is dat voor Excel Saga een pluspunt, want het is door de typische droge Japanse humor ook één van de grappigste anime die ik ooit heb gezien.

Wat Excel Saga beter maakt qua parodie dan Otaku no Video, is dat deze serie veel meer verschillende soorten anime behandeld. Zo blijft het niet alleen bij klassiekers als Galaxy Express 999, Lupin III, Captain Harlock en Macross, maar komen ook series voorbij die meer bij het jongere publiek bekend staan. Ik noem bijvoorbeeld Dragonball Z, Fist of the North Star, Slam Dunk, Pokémon, Gundam, You’re Under Arrest, Sailor Moon en Sentai Shows (Power Rangers). Allemaal worden ze in de serie op de hak genomen. Maar Excel Saga is trouwens niet alleen een parodie op anime. Zo worden ook de VS, het kapitalisme en Star Wars flink voor schut gezet. Excel Saga spot met alles en iedereen en zélfs met zichzelf.

Dat Excel Saga geen serieuze serie is, merk je al vanaf de intro. Gelukkig hebben ze het maken van de serie zelf wel serieus genomen. Zo hebben de seiyuu allemaal fantastisch werk geleverd, waarbij ik speciale aandacht wil geven aan Kotono Mitsuishi die met Excel een hoogtepunt in haar carrière heeft bereikt. Excel is bij verre het beste ingesproken van alle personages die verschijnen in Excel Saga. Maar Mitsuishi heeft dan ook erg veel ervaring met rollen als Asami Shouko (Angelic Layer), Matsumoto Maki (CCS), Mink (Dragon Half), Souma Kagura (Fruits Basket), Kanzaki Reimi (GTO), Misato (NGE) en Mireille Bouquet (Noir). En zo kan de lijst nog wel even doorgaan.

De personages van Excel Saga zijn niet zozeer echte karakters, maar meer typetjes met elk hun eigenaardigheden. De cast bestaat ook vooral uit vreemde wezens en personen. Zo is er bijvoorbeeld The Great Will of the Macrocosm, een melkwegstelsel met armen en benen die de doden weer laat leven. Of Nabeshin, de getekende versie van de regisseur Shinichi Watanabe die in kleding van Lupin rond loopt. En dan heb ik het ook nog niet gehad over Menchi (of zoals Excel hem liever noemt: "Meat!!!"). Menchi is een schattig beestje dat dient als noodvoedsel. Mede door deze typetjes krijg je al een enorm komische effect en merk je dan ook dat Excel Saga eigenlijk gemaakt wordt door de personages.

De animatie is van topkwaliteit. De humor mag dan centraal staan, maar de animatie heeft hier zeker niet onder geleden. Met vooral de laatste paar afleveringen waarin veel mecha, actiescènes en gevechten voorkomen, is duidelijk te zien dat er voor het jaar 1999 alles uit is gehaald wat er op dat moment in heeft gezeten.

Waar het helaas fout gaat, is de lengte van de serie. Op een gegeven moment worden grappen hergebruikt en is de originaliteit soms ver te zoeken. Dit word op het einde wel weer opgelost (trouwens op een spectaculaire manier), maar ze hadden het toch beter bij een maximum van 20 episodes kunnen houden.

Excel Saga is ontzettend grappig en mag door geen enkele animefan gemist worden. Het is een "fun ride" van begin tot eind!

75
85