Genre Seinen ( Horror Romantiek Science Fiction )
Formaat 13 (25 min./ep)
Animatie productie ARMS
Regie Mamoru KANBE
Muziek Kayo KONISHI - Yukio KONDOO
Jaar 2004

Door een virus is het mutantenras Diclonius ontstaan (waarvan het meervoud Diclonii is). Men zegt dat het de nieuwste geëvolueerde vorm van de Homo Sapiens is. De Diclonii, wat ‘twee gehorende’ of ‘dubbele ontkieming’ betekent, zijn mannen en vrouwen met twee hoorns op hun hoofd en hebben een zesde zintuig. Vreemd genoeg lijken alleen de vrouwelijke Diclonii deze laatste eigenschap tot hun beschikking te hebben.

Dit zesde zintuig bestaat uit zogenaamde Vectors. Vectors zijn onzichtbare handen die ‘bestuurd’ worden door de Diclonii. Sommige Diclonii hebben er vier met een bereik van enkele meters, terwijl andere er meer dan dertig hebben met een bereik van zo’n elf meter. Ze zijn op aarde gekomen met slechts één doel: het vermoorden van ‘het onwaardige ras’: de mensheid. Of is dat alleen maar schijn?

Door de angst voor uitroeiing van de mensheid worden deze ‘besmette mensen’ in een laboratorium opgenomen waar men onderzoek naar hen verricht. Er wordt dan ook groot alarm geslagen waneer één van deze proefkonijnen weet te ontsnappen en de wijde wereld in trekt…

Plus punten Animatie; muziek; personage uitwerking
Min punten Erg gewelddadig; het einde; veel onbeantwoorde vragen

Elfen Lied is momenteel de nieuwste rage onder de Westerse animefans. Terecht of onterecht?

Ik moet zeggen dat dit nog een best moeilijke vraag is. Wat je voornamelijk over Elfen Lied hoort, is dat het zo’n gewelddadige serie is. Je zou wel een heel sterke maag moeten hebben, wil je het tot het eind van de serie vol kunnen houden. In ieder geval is het wel zeker dat door de grote hoeveelheden bloed, rondvliegende ledematen en gehalveerde lichamen de serie al snel de aandacht van vele animefans naar zich toe wist te trekken. Ik vind hiermee echter wel dat het belangrijkste aspect van deze serie teniet wordt gedaan. Elfen Lied betekent voor mij namelijk niet zozeer het vele geweld, maar juist emotie. En daarbij gaat het om de emoties van de personages en van de gebeurtenissen, waarbij achterliggende redenen, ervaringen en motieven omhuld worden in een fantasie doch gewelddadig verhaal.

Laten we eerst even beginnen met de animatie. Deze ziet er zeker niet slecht uit voor een studio die nog maar weinig geanimeerd heeft. Ik heb in de gehele serie ook maar twee keer hergebruikte animatie gezien, wat aangeeft dat de staff ook niet lui is geweest. Hoewel ik de stijl van animatie voor een serieus verhaal als dit niet echt helemaal geschikt vind, is het ook wel moeilijk om te zeggen wat er van de serie terecht was gekomen wanneer men een totaal andere stijl had gebruikt.

De basis van het verhaal is niet echt heel origineel, maar heeft dankzij een goede uitwerking een best originele draai gekregen. Het is jammer dat veel vragen die op zijn gerezen tijdens het bekijken van deze serie niet beantwoord worden, wat voor mij een ietwat slordige indruk achter heeft gelaten. Positief vind ik wel dat het verhaal ook andere aspecten kent buiten het concept van de Diclonii om. Zo is liefde een terugkerend thema en zit er zo hier en daar wat luchtige humor in.

Ook de muziek vind ik erg goed. De OP straalt een triest gevoel uit dat ook over de episodes zelf heen hangt en de ED is dan gelukkig weer wat luchtiger om je uit het slop te trekken. De BGM door de serie heen bestaat voornamelijk uit symfonische nummers die de stemming sterk weten te beïnvloeden. Het is toch vreemd dat ook deze staffleden, de componisten Kayo KONISHI en Yukio KONDOO, geen bekenden zijn in de animewereld.

Wat er voor heeft gezorgd dat ik Elfen Lied meer vind dan de zoveelste uitgebrachte “simpele” gore-anime, waren de personages. Het draait er simpelweg om dat deze Diclonii, die in het begin van de serie onmenselijk worden weergegeven, wel degelijk mensen zijn met gevoelens. Ik sta mede daarom nog het meest te kijken van de ontzettend goed uitgediepte chara. We graven terug in het verleden van de personages, we leren wat zij meegemaakt hebben en zien daarom eerdere "toevalligheden" veranderen in pure logische gevolgen van het verleden. Hoewel niet iedere personage evenveel aandacht krijgt, ben ik toch opgelucht dat ook de makers van Elfen Lied het belang van geloofwaardige personages hebben ingezien.

Ik kan niets aanmerken op de casting van de seiyuu. Mede door hun werk zijn de personages goed weergegeven. De meeste van die seiyuu hebben trouwens (nog) geen echte carrière in de anime-industie. Ze hebben wel in de weinige series waarin ze iemand hebben ingesproken, al duidelijk laten horen dat ze goed in staat zijn om een personage neer te zetten.

Dan wil ik ook nog even wat kwijt over het geweld. Ik heb me best een tijd afgevraagd of al dat bloedvergieten wel zo nodig was. Ik was van mening dat dit niet het geval was, maar dit veranderde nadat ik de zevende en daaropvolgende afleveringen had bekeken. Door het gebruik van het grove geweld wordt de tegenstrijdigheid van de Diclonii nog eens extra benadrukt. Ze zijn gewetenloze moordenaressen, maar toch blijken ze ook gevoelens te hebben en uiteindelijk zelfs heel menselijk te zijn. Maar dit verschil zou niet zo duidelijk zijn geweest als ze al hun slachtoffers hadden laten leven. Ik vind dus ook niet dat je zomaar kunt zeggen dat Elfen Lied alleen geweld voor het geweld zelf toont, wat dus fanservice zou zijn. Wel vind ik dat het zo nu en dan iets minder had gekund, ondanks de belangrijke functie.

Een ander klein nadeel van de serie vind ik het einde. Het is erg open met een mysterieuze gebeurtenis op het einde. Er zijn helaas ook teveel losse eindes die niet aan elkaar geknoopt zijn. Ik denk dat het beter voor de serie zou zijn geweest als men voor twee seizoenen had gekozen, zodat zowel het verhaal als de personages nog wat verder uitgediept hadden kunnen worden. Maar met het huidige verloop van de serie in dit eerste seizoen is een tweede seizoen hoogst onwaarschijnlijk.

Elfen Lied valt sterk af te raden voor mensen die niet tegen een hoog gehalte van bloed en/of geweld kunnen. Mensen die hier wél tegen kunnen en tegelijkertijd op zoek zijn naar een spannend verhaal met goede karakterontwikkelingen, zouden deze serie niet links mogen laten liggen. Wat mij betreft heeft Elfen Lied z’n reputatie meer dan waargemaakt.

85
89
90