Genre Shounen ( Ecchi Komedie )
Formaat 24 (9 min./ep)
Animatie productie GAINAX
Regie Makoto MORIWAKI
Muziek Kotono MITSUISHI (OP) - Minami KARASUYAMA (ED)
Jaar 1999

Ebichu is een schattige hamster die het huishouden doet voor haar eigenares. Ondanks Ebichuís goede bedoelingen lukt het de hamster niet altijd om het haar werkgever zo veel mogelijk naar de zin te maken. Ebichuís eigenares is een 25 jaar oude kantoorvrouw met een nogal nutteloze vriend die om de haverklap vreemd gaat. Raar genoeg vergeeft ze hem dit elke keer weer.

Plus punten Geluidseffecten; ontzettend grappig door de vele droge humor
Min punten Soms nogal chaotisch; te weinig achtergrond informatie bij de personages

Anoice

Ebichu, of soms ook bekend als Oruchuban Ebichu, is een van de grappigste anime die ik ooit heb gezien! Al moet ik bekennen dat ik ook best wel schrok toen ik het voor het eerst zag. Ebichu is namelijk een behoorlijk groffe serie met een dosis ecchi waar je U tegen zegt. Over het algemeen doet Ebichu me enorm denken aan Shin Chan: zowel de tekenstijl als de opbouw van de serie zijn redelijk met elkaar te vergelijken. Alleen daar waar Shin Chan nog net geschikt is voor alle leeftijden, is Ebichu dat absoluut niet meer.

Er zit niet echt een plot in de serie, want het verhaal blijft eigenlijk in elke episode hetzelfde. Bij wijze van spreken zou je bij een willekeurige episode kunnen instappen en toch alles makkelijk kunnen volgen, aangezien er bijna geen belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden. Ondanks de afwezigheid van een doorlopend verhaal is de serie allesbehalve saai. Er gebeurt namelijk van alles, alhoewel de gebeurtenissen vaak geen enig verband met elkaar hebben. Een gemiddelde episode bestaat voor het grootste gedeelte uit opeenvolgende sketches uit het dagelijks leven van de huishoudende hamster Ebichu, de een nog belachelijker en lachwekkender dan de ander. Helaas heeft dit soms ook een beetje chaotisch effect, waardoor je jezelf soms afvraagt wat er nu eigenlijk gebeurt.

De personages vind ik allemaal erg goed op elkaar reageren. Alhoewel ze allemaal best stereotiep zijn, is dat in een serie als Ebichu zeker geen minpunt. Ik moest om elk personage even hard lachen, al zou ik geen enkele daarvan in het echt willen ontmoeten. Een klein minpunt vind ik wel dat er voor niemand echt achtergrondinformatie wordt gegeven.

De animatie ziet er net zoals bij Shin Chan vrij simpel uit. Ik vind dit goed passen bij het verhaal, omdat je hierdoor meteen door hebt dat je alles niet al te serieus moet nemen. Alleen Ebichu is super kawaii getekend. Dat maakt het eigenlijk alleen maar grappiger als ze weer eens iets verkeerd doet en het daardoor flink te verduren krijgt van haar bazin. Tegelijkertijd werkt het op een bepaalde manier heel shockerend, wat waarschijnlijk ook de bedoeling is.

Over de geluidseffecten ben ik alleen maar positief. Ze zijn erg overdreven en ze passen dus perfect bij de serie. Ze zorgen voor de spanning en dragen bovendien bij aan de schattigheidfactor van Ebichu. Kort gezegd, ze maken de serie helemaal af!

Ook de voice-actors hebben fantastisch werk verricht. Ze weten emoties perfect over te brengen en blazen als het ware leven in de serie. Zeker daar waar de animatie naar mijn idee misschien soms tekortschiet, vullen de voice-actors het weer perfect aan!

De muziek op de achtergrond is precies zo uitgebalanceerd dat het weet bij te dragen aan de sfeer, zonder daarbij echt op te vallen. Voor zover dat mogelijk is, komt het vrij natuurlijk over. Helaas worden sommige deuntjes wel iets tť vaak gebruikt en dat merk je ook als je de serie wat langer achter elkaar kijkt, want dan kan het op den duur gaan irriteren.

In zijn geheel vind ik Ebichu een geweldige serie die vooral uitblinkt door de enorm droge humor. Je kan het 50 keer opnieuw zien en er nog steeds om lachen. Dus als je al helemaal gek was van Shin Chan en niet vies bent van een beetje ecchi, dan is dit zeker een serie die je moet zien!

79
65
70