Genre Shoujo ( Actie Drama )
Formaat 13 (23 min./ep)
Animatie productie Satelite
Regie Shoji KAWAMORI
Muziek Yoko KANNO
Jaar 2001

Niet veel mensen krijgen de kans om weer naar de aarde terug te keren wanneer ze eenmaal zijn gestorven. Ariyoshi Juna is echter een uitzondering en krijgt wel de mogelijkheid om haar leven te hervatten. Ze zal alleen niet meer haar normale leven als tiener terug krijgen, aangezien ze nu zal moeten functioneren als de Avatar of Time. Deze functie houdt in dat ze de aarde moet beschermen tegen een soort van demonische krachten die Raaja worden genoemd. De Raaja verschijnen meestal op plekken waar de mens met de natuur heeft geknoeid. Maar dat roept ook vragen op: Zijn de Raaja wel kwaadaardig? En wiens schuld is het eigenlijk dat deze krachten ons aanvallen?

Juna is eigenlijk helemaal niet blij met haar nieuwe functie en heeft in het begin dan ook erg veel moeite om met haar krachten om te gaan. Maar ze staat niet helemaal alleen: ze vindt een bondgenoot en begeleider in Chris, die de andere Avatar of Time is. Chris is half invalide en kan alleen met anderen communiceren door middel van telepathie. Juna wordt steeds meer begaan met de natuur, wat ook zo z’n nadelen heeft: ze raakt steeds meer vervreemd van haar vriendje Tokio Ooshima en haar beste vriendin Sayuri. En dat is nog maar een van de vele ontwikkelingen die Juna en haar omgeving doormaken.

Plus punten Origineel in animatie, maar ook in thema; voortreffelijke muziek; erg realistisch
Min punten Niet echt goed uitgewerkt verhaal; overheersend moraal "wees zuinig op de natuur"

Misao

Het verhaal van Earth Girl Arjuna heeft een hoog moralistisch gehalte, misschien wel een beetje te hoog als je het mij vraagt. Er wordt heel goed duidelijk gemaakt dat je niet met de natuur moet knoeien. Onderwerpen als genetische manipulatie, massaproductie, abortus, het gebruik van chemische stoffen en het dumpen van afval worden uitgebreid de aandacht gegeven en in een slecht daglicht geplaatst. Dit zorgt er als toeschouwer voor dat je meer over de natuur gaat nadenken (het zette mij tenminste wel aan het denken). Een van de belangrijkste boodschappen is dan ook dat je respect moet hebben voor de natuur, want zonder zou er niet eens leven mogelijk zijn.

Dit alles gaat echter wel ten koste van het verhaal. Het gevecht tegen de Raaja, het bestaan van de Avatar of Time en de functie ervan: de achtergronden hiervan zijn allemaal erg vaag. Je komt aan het eind van de serie ook niet echt te weten wat nou het nut is van die Avatar of Time, waar slaat die naam bijvoorbeeld überhaupt op? En de aard van de Raaja is ook behoorlijk verwarrend te noemen; zijn ze nou kwaadaardig of goedaardig? Als je het mij vraagt, hebben ze deze aspecten gewoon niet goed uitgewerkt, omdat ze teveel op het allesoverheersende moraal hebben gelet.

Verder is het verhaal wel lekker divers: naast de verhaallijn over Juna zijn er allemaal kleine soorten verhaallijntjes. Je leert de personages hierdoor echt goed kennen. Niet alleen Juna’s jeugd, maar ook de ontwikkelingen die ze doormaakt na haar terugkeer uit de dood worden uitgeplozen. Maar ook de levens van Tokio en Sayuri worden stevig onder de loep genomen, wat zorgt voor nieuwe interessante plotwendingen. Dan zijn er nog andere personages zoals Chris, maar hij blijft eigenlijk toch wel een erg mysterieus iemand. Verder heb je Cindy Klein, een jong meisje dat vaak in de buurt van Chris te vinden is. Ze is nog maar een kind, maar beschikt over veel psychische krachten zoals het lezen van andermans gedachten en het voorspellen van de toekomst. Met de personages zit het dus wel goed!

Een origineel aspect van Earth Girl Arjuna is dat er ook echte beelden van de natuur te zien zijn; deze zijn gewoon gefilmd en dus niet getekend. Dit maakt het geheel een stuk realistischer. En dan heb ik het nog niet eens over de animatie zelf gehad: deze is echt prachtig en van de serie is in dat opzicht een heel kunstwerk gemaakt. Zowel de mooie natuur als de slechte ingrepen die de mens op deze natuur toepast, worden goed weergegeven. Een klein minpunt is dat de ontwerpen van de karakters niet zo mooi zijn, vooral als je het vergelijkt met de rest. Maar misschien is dit maar goed ook, anders zou het teveel afleiden.
Soms wordt er gebruik gemaakt van computeranimatie, maar dat is zeker niet storend; het is als je het mij vraagt alleen maar mooi. In combinatie met de aangrijpende muziek is dit af en toe allemaal best angstaanjagend.

Om dan maar meteen met het audio-gedeelte door te gaan: deze serie heeft een van de beste soundtracks die ik ooit gehoord heb. Maar ja, hoe kan dat ook anders als je de soundtrack overlaat aan Japans’ beste BGM-componiste Yoko KANNO?

Earth Girl Arjuna is zowel in beeld als in geluid van hoge kwaliteit, maar ze hebben denk ik een beetje overdreven met het moraal. De vele verhaallijnen, maar ook de personages zijn zo interessant dat de serie zeker je aandacht vast zal weten te houden. Het moraal van dit verhaal is dan ook dat Earth Girl Arjuna onterecht een zeer onbekende anime is; dus kijk het en maak het bekender!

75
95
95