Genre Shoujo ( School Komedie )
Type ONA
Formaat 1 (5 min.)
Animatie productie J.C. Staff
Regie Hiroshi NISHIKIORI
Muziek Masaki KURIHARA

Chiyo Mihamu is een klein meisje met twee schattige paardenstaartjes. Ze is nog erg jong, maar ook erg slim; hierdoor zit ze al op de middelbare school (ook wel high school). Omdat ze telkens de hoogste cijfers van de klas haalt, is iedereen jaloers op haar. Ook kunnen haar vrouwelijke klasgenoten er niet tegen dat ze zo schattig is.

Een meisje uit haar klas wil aan Chiyo haar staartjes wil trekken, maar het gevolg daarvan is dat de staartjes eraf vallen. De staartjes lijken opeens een eigen leven te leiden en springen uit het raam de wijde wereld in. Chiyo is ontroostbaar en in een poging haar op te vrolijken, krijgt ze een lolly aanboden. Maar deze wil ze niet, ze wil alleen haar staartjes terug!

Hierop klimt ze uit het raam en trekt ze ook de wijde wereld in, op zoek naar haar staartjes. Zal Chiyo haar staartjes nog vinden?

Plus punten Azumanga Daioh humor; seiyuu
Min punten Een stuk van de serie gezien hebben is een vereiste

Azumanga Daioh is een geweldige animeserie met een vorm van humor die we nog nooit eerder hadden gezien. Deze "movie" is gewoon een klein onderdeel daarvan en was bedoeld als promotiemateriaal voor de serie.

Gelukkig is er niks veranderd, want dít is Azumanga Daioh. De humor en de personages zijn (gelukkig) allemaal hetzelfde en de animatie is zelfs beter geworden. Wat ik ook geweldig vind aan deze uitgave is dat de hoofdrollen uitgaan naar Chiyo (mijn favoriete kawaii chara van Azumanga) en Osaka, het vreemde meisje dat er in slaagt de staartjes van Chiyo eraf te trekken waardoor deze er vandoor gaan.

Met Azumanga Daioh The Very Short Movie is dus niets mis; échter een groot nadeel is dat de film niet te begrijpen valt wanneer je de serie niet kent. Kijk de film dan ook niet vóór de serie zelf, maar liever ergens tussenin. Zo heb je in elk geval kennis gemaakt met alle chara, maar heb je nog niet het einde van de serie gezien. Als je dit doet haal je het maximale uit deze korte film en zal je net als ik weer vertrouwd dubbel liggen bij elke aflevering van Azumanga Daioh.

80
75
90