- Azumanga Daioh The Animation
Genre Shoujo ( School Komedie )
Formaat 26 (22 min./ep)
Animatie productie J.C. Staff
Regie Hiroshi NISHIKIORI
Muziek Masaki KURIHARA

Mihama Chiyo is een tienjarig wonderkind en is tegelijkertijd het meest schattige meisje dat je ooit gezien hebt. Takino Tomo is een zeer energieke (en overigens vaak irritante) herrieschopper die al haar gehele schoolleven bij Mizuhara Koyomi in de klas zit. Koyomi is een echte studiebol die veel tijd besteed aan haar schoolwerk. Sakaki is een lang "stoer" meisje dat niks aan lichaamsbeweging doet, maar toch iedereen bij elke sport weet te verslaan. Kasuga Ayumu oftewel Osaka (omdat ze uit Osaka komt) maakt alleen maar loze opmerkingen, is vaak in zichzelf gekeerd en dagdroomt over de vreemdste dingen. Kagura, een ware atlete die van alles een wedstrijd weet te maken, blijft tot haar verbazing steeds verliezen van Sakaki. En dan hebben we ook nog Kaorin, een ware "fan" van Sakaki. Wat hebben deze leerlingen allemaal gemeen? Niks behalve het feit dat ze ondanks hun grote verschillen toch vrienden zijn.

Azumanga Daioh volgt het verhaal van deze groep schoolmeisjes; van hun ontmoeting aan het begin van hun eerste jaar op high school, tot drie jaar later als ze in de eindexamenklas zitten. Zullen ze allemaal slagen? En wat voor vreemde gebeurtenissen komen ze op deze lange weg tegen?

Tja.. het leven van schoolmeisjes gaat nou eenmaal niet alleen maar over rozen.

Plus punten Geweldige personages; humor zoals je het nooit eerder zag; seiyuu hebben ieder een verbazingwekkende prestatie geleverd; BGM, OP & ED
Min punten Niet iedereen zal Azumanga leuk vinden; humor vergt soms nogal een grote kennis van Japan

Ik heb vele sites bezocht, vele mede-animefans gesproken en verschillende recensies gelezen en over n ding schijnen ze het allemaal eens te zijn: Azumanga Daioh is iets wat nog nooit eerder is vertoond, een unieke anime ongeacht het feit of je het nou wl of net leuk vind.

Voor mij is het echter meer. Azumanga Daioh heeft de meest geweldige cast ooit die ik in een anime heb gezien. Dit komt zeker door de geweldige typetjes, maar vooral door de seiyuu. Zelden zie je anime waar alle seiyuu perfect bij de personages passen. De typetjes van de eerste vijf afleveringen ontpoppen zich tot chte personages met allemaal hun eigen herkenbare gedrag en manier van doen.

De animatie is simpel maar goed: door het met opzet zo simpel te tekenen, creert dit de unieke Azumanga sfeer. Daarbij is er werkelijk niets dat een hoger kawaii gehalte heeft dan Chiyo in een pingun pak.

Azumanga Daioh is een anime vol met typische Japanse humor. De Japanners houden van dit soort humor, maar niet iedereen in het Westen zal dit evenveel kunnen waarderen. Ik ben van mening dat er geen anime is die Azumanga Daioh qua humor kan verslaan. Veel grappen zijn echter z Japans dat we ze vaak niet eens zouden snappen (zo worden er bekende Japanse voetballers genoemd, maar ook etensgerechten en heel veel woordgrappen die eigenlijk niet te vertalen zijn).

Een ander opvallend goed punt aan deze serie is de muziek. Om te beginnen is na het twee keer horen van de OP het liedje niet meer uit je hoofd te stampen. Ook de BGM zelf is geweldig. Dit omdat de muziek op sommige momenten uiterst "droog" kan klinken en daarom een extra duw aan het geheel geeft. Maar ook voor het creren van sfeer is deze muziek uiterst goed en subtiel gecomponeerd. Verder zul je tijdens het Atletisch Festival (dat overigens drie keer in de serie verschijnt, daar je drie jaren van de school meemaakt) twee bekende klassieke nummers horen. Als eerste is er de Can Can (waarvan we het deuntje allemaal wel kennen) en als tweede Comedians' Gallop van Dimitri Kabalewski (dat overigens ook te horen is in FLCL). Door het zeer snelle tempo en de solist op de xylofoon is dit laatste nummer uiterst geschikt om te gebruiken tijdens sporten waar het om snelheid draait (zoals bij hardlopen, zwemmen en een estafetterun).

Verschillende sites vermelden dat Azumanga 130 episodes omvat. In n episode van ongeveer 20 minuten zitten telkens 5 kleine episodes; soms zijn deze samen een opeenvolging van elkaar, maar soms hebben ze ook helemaal niks met elkaar te maken. Het schijnt ook dat ze zowel in de vorm van 20 minuten als in de vorm van 5 minuten op de TV zijn geweest.

Deze serie is een 'must try' voor iedere animefan. Een try omdat niet iedereen er evenveel van zal houden, maar je het toch een keer geprobeerd moet hebben. Bekijk een paar afleveringen, vind je het leuk? Dan wordt het alleen maar leuker. Val je ter plekke in slaap? Dan is deze anime niet geschikt voor jou. Die kans schat ik echter nihil wanneer je jezelf open kan stellen voor wat discutabel de meest humoristische anime van deze eeuw is.

95
96
85