Genre Mecha ( Actie Science Fiction )
Type Film
Formaat 1 (77 min.)
Animatie productie AIC (Anime International Company)
Regie Katsuhito AKIYAMA
Muziek Julian Mack

Een paar jaar na het einde van Armitage III, de eerste OVA, zien we Naomi Armitage en Ross Sylibus weer terug. Inmiddels zijn de twee gelukkig getrouwd en hebben ze een dochter genaamd Yoko. Ross en Armitage staan nu geregistreerd onder andere namen; deze moesten ze noodgedwongen veranderen om geen problemen te krijgen. De precieze reden is dat er nog steeds mensen zijn die Armitage willen vangen, daar zij het origineel is van de mysterieuze serie robots die ook wel "The Third" worden genoemd.

Op aarde vallen legertroepen een basis binnen waar robots worden gefabriceerd. Volgens het leger is er namelijk een rebellenstrijd van robots aan de gang. Niet alleen de robots, maar ook alle medewerkers van de faciliteit worden uitgemoord. Wanneer Armitage III dit op TV ziet, besluit ze om ’s avonds van Mars naar de aarde te reizen om erachter te komen wat er nou echt aan de hand is.

De dag erop word Ross (die tegenwoordig de naam Kevin draagt) gevraagd of hij op een verdrag wil stemmen dat ervoor moet zorgen dat robots dezelfde rechten krijgen als mensen. Ross is hier een voorstander van en besluit dus op het verzoek in te gaan. Hij reist samen met zijn dochter af naar de aarde om de doorslaggevende stem te geven. Er zijn echter mensen die flink wat roet in het eten willen gooien...

Plus punten Goede actie; snel tempo; goede animatie; geluidseffecten
Min punten Standaard verhaal; erg ‘Hollywood Actie Film’-achtig; teveel CGI

Armitage III: Dual Matrix is het vervolg op de Armitage III OVA (en tegelijkertijd ook Armitage III: Poly-Matrix, daar deze anime hetzelfde verhaal als de eerste OVA heeft, alleen dan in één film). Vaak is het met vervolgen zo dat het eerste deel toch beter blijkt en in dit geval is dat in sommige opzichten ook zo. Alleen zal je jezelf meer vermaken met deze film dan dat je dat ooit zal doen met de Armitage III OVA.

Bij mijn review over de Armitage III OVA serie zei ik al dat wanneer je de juiste sfeer van Armitage wilt beschrijven, dit toch het makkelijkste met de volgende verwoordingen valt te doen: het lijkt op een kruising tussen Ghost in the Shell met wat "robothatende elementen" à la The Second Renaissance (The Animatrix) en een vleugje James Bond. Ook in Dual Matrix is dit weer het geval; echter, dit "vleugje James Bond" is uitgegroeid tot een echte look-a-like van een Amerikaanse actiefilm, wat op zich niet altijd slecht hoeft te zijn.

De animatie is erg goed, zoals dat ook hoort voor een film uit het jaar 2001. Maar ik ben echter persoonlijk van mening dat de CGI wat teveel gebruikt wordt. Vaak zie je een te groot verschil tussen de getekende animatie en de CGI. Dit geeft soms wel het gevoel van de Fictieve Toekomstwereld waar de personages dan in leven, maar was naar mijn mening vaak storend voor het oog.

Een echt pluspunt van deze anime is dat het tempo hoog ligt. Je verveelt je geen moment bij deze film, want er gebeurt altijd wel iets. De actie blijft hier dan ook niet uit en er zitten toch wel zeker wat mooie actiescènes tussen. De 77 minuten die deze film duurt zijn in een slag voorbij.

Als je houdt van films waar de actie voorop ligt en het verhaal wat op de achtergrond blijft, dan is dit zeker een film voor jou. Dit is gewoon Ghost in the Shell, alleen dan zonder een poging om er een mislukt psychologisch verhaal in te plakken; dat maakt deze anime tegelijkertijd nog leuker ook. Valt dit dus bij jou in de smaak, dan mag je Armitage III: Dual Matrix zeker niet missen.

72
66
87