Genre Mecha ( Actie Science Fiction )
Formaat 4 (1 x 45 min./ep., 3 x 25 min
Animatie productie AIC (Anime International Company)
Regie Hiroyuki OCHI
Muziek Hiroyuki NANBA
Jaar 1994

Armitage III speelt zich ver in de toekomst af. Mars is al gekoloniseerd en wordt niet alleen bewoond door mensen, maar ook door cyborgs en robots. Naomi Armitage is een politieagente die een nieuwe partner krijgt: Ross Sylibus. Deze gespierde man komt rechtstreeks uit Chicago, Aarde, naar Mars gevlogen. Hij kan meteen beginnen met zijn eerste zaak, want zodra hij een voet op Mars heeft gezet, blijkt al dat er een beroemde zangeres vermoord is. En tot ieders verbazing komt het feit aan het licht dat ze een robot was van het type III, een dan tot nu toe onbekende serie van robots. Nooit eerder had men robots gezien die totaal niet van echte mensen te onderscheiden waren.

Met de moord van deze zangeres beginnen ook andere moorden. Steeds meer robots van het type III vallen ten prooi aan een robothatende individu. Hiermee is de oorlog tussen mens en robot ontketend. Vele mensen willen dat de robots vertrekken van de planeet Mars en wanneer niet aan deze eis wordt voldaan, dan deinst men er niet voor terug om te moorden.

Plus punten Goede actie; mooie animatie; kort
Min punten Verhaal; muziek; badguy

Om een beetje een indruk te krijgen van wat voor een anime Armitage III is, leg ik dit het beste uit wanneer ik zeg dat het een kruising lijkt tussen Ghost in the Shell met wat "robothatende elementen" à la The Second Renaissance (The Animatrix) en een vleugje James Bond (vergeet overigens niet dat de hiervoor genoemde anime allemaal later uit kwamen dan Armitage III).

Het verhaal was niet echt iets speciaals. Het had hier en daar wat leuke eigen tintjes, maar al met al vond ik het niet revolutionair. Wat het James Bond element betreft: over de actie valt niet te klagen. Er blijft aan de lopende band genoeg gebeuren om je niet in slaap te laten vallen. De actiescènes zijn zeker mooi en vloeiend geanimeerd; met name in de laatste aflevering zit een erg mooi geanimeerde actiescène. Maar daarbij komt dat de kwaliteit van de animatie in het algemeen gewoonweg zelf al goed is. Voor een OVA uit 1994 is het allemaal redelijk strak, maar soms vliegt de animatie helaas ook een heel stuk uit de bocht, om vervolgens toch weer op de normale toer verder te gaan.

De muziek is goed gekozen. De techno-achtige muziek hoort goed thuis in een futuristische mecha anime als deze. Maar er was in deze muziek wel sprake van weinig afwisseling. Hiermee bedoel ik dus dat de OST hoogstens uit vier verschillende nummers bestaat (en daar zit de OP bij!). De OP leek trouwens opvallend veel op een remix van een James Bond nummer en ook de shots hierin zijn erg vergelijkbaar met die van Geheim Agent 007. En hiermee beland ik nog bij een ander punt over de animatie: de tekenstijl leunt soms nogal sterk op Westerse invloeden. Toch jammer, want die stijl vind ik juist niet zo geweldig.

De bad guy was in het begin van de OVA een lekker gestoorde mafkees. Helaas begint hij na een tijdje ontzettend op de zenuwen te werken, aangezien hij na een flink aantal keer te zijn vermoord alsnog terug blijft komen.

Een voordeel van Armitage III is dat het niet al te lang duurt; als de serie wat langer had geduurd dan vier episodes, was het al snel saai geworden. Ze hebben het, voor mij in ieder geval, net op tijd afgekapt. Hiermee komt het einde wel ietwat abrupt, maar daar kan ik wel mee leven.

65
70
80