Type Film
Formaat 1 (118 min.)
Animatie productie Sunrise
Regie Yoshikazu YASUHIKO
Muziek Joe HISAISHI
Jaar 1986

We maken kennis met Arion, een jongen die bij zijn blinde moeder Demeter woont. Op een dag wordt Arion door de god Hades meegenomen naar de onderwereld. Daar wordt hij jarenlang getraind om een groot krijger te worden. Hij groeit uit tot een meester in het zwaardvechten. Dit doet hij niet zonder een bepaalde reden; hij wil namelijk wraak nemen op Zeus, een andere god die ervoor gezorgd heeft dat zijn moeder blind is geworden. Wanneer Arion eenmaal klaar is voor de strijd, gaat hij natuurlijk als eerste achter Zeus aan. Al gauw blijkt dat het niet zo makkelijk is om zijn doel te bereiken; zo moet hij met de hulp van Seneca, een kleine dief, vele omwegen maken. Deze omwegen leiden hem ook naar andere goden die de strijd tegen Zeus alleen maar gecompliceerder maken. Want welke god spreekt de waarheid? Wie kan hij werkelijk vertrouwen?

Plus punten Animatie; muziek; geschiedenis
Min punten Ingewikkelde verhaallijn; geluid

Dragonwish

Toen ik deze anime ging kijken, wist ik echt niet wat me te wachten stond. Ik had nog nooit van de naam Arion gehoord, laat staan dat ik er al wat van gezien gehad. Het was voor mij dus echt een sprong in het diepe. Al snel bleek dat het verhaal voor een belangrijk deel op de Griekse mythologie was gebaseerd; een onderwerp dat mij wel aansprak.

De animatie was tijdens de film niet telkens van dezelfde kwaliteit. Het ene moment was het adembenemend, maar het andere moment viel het hier en daar wat tegen. Zo was ik bijvoorbeeld niet super enthousiast over de momenten dat het verhaal zich in donkere plaatsen afspeelde. Maar daarentegen waren overzichtsshots van steden of een grote massa mensen wel weer een genot om naar te kijken.

De muziek was goed gekozen bij deze anime. Deze wist voor een groot deel de sfeer te bepalen op de momenten dat je lekker in het verhaal zat, iets wat ik erg belangrijk vind. Toch was de muziek niet teveel aanwezig. De muziek was variŽrend van klassiek tot wat meer moderne muziek, wat in dit geval een goede combinatie bleek; en dan te bedenken dat deze anime al in 1986 gemaakt is! Maar misschien is dit al wat minder verbazingwekkend als je weet dat de muziek is verzorgd door meestercomponist Joe HISAISHI, een goede bekende bij Studio Ghibli.
Het geluid is echter niet helemaal optimaal. Sommige personages hadden namelijk hele irritante geluiden.

De Griekse mythologie is een pittig onderwerp dat veel verschillende personages en verhalen kent. Zonder enige voorkennis zal deze anime qua verhaallijn dan ook moeilijk te volgen zijn.
Maar hou je van avontuur en een beetje fantasy, dan is deze anime zeker een aanrader om te gaan kijken!