Genre Seinen ( Drama Fantasy )
Formaat 1 (71 min.)
Animatie productie Studio DEEN
Regie Mamoru OSHII
Muziek Yoshihiro KANNO
Jaar 1987

Angel’s Egg speelt zich af in een verlaten, donkere stad. Daarin loopt een jong meisje rond dat overal en altijd een ei met haar meedraagt. Op een dag ontmoet ze een man met een kruis op zijn rug waarmee ze een conversatie aangaat. De grote vragen die als kijker bij je opkomen, zijn natuurlijk wie deze personen zijn en wat er aan de hand is met dat ei.

Plus punten De animaties en de sfeer
Min punten Weinig actie en achtergrondinformatie

Vanaf het begin af aan wordt je meegetrokken in de surrealistische en duistere wereld van deze film, waar van actie nauwelijks sprake is. De opbouw is traag doordat omgevingen en simpele handelingen lang in beeld worden gebracht. De animaties zijn verzorgd door Studio DEEN en bepalen al voor een groot deel de sfeer van de film. Door het gebruik van weinig kleuren en veel kleine details krijgt de stad zijn doodse karakter. Voor de personages zijn juist weer wat meer opvallende tinten gebruikt, waardoor ze vreemdelingen lijken die niet in die omgeving thuishoren.

Het meisje en de man zijn zowat de enige twee personen die je in de hele film tegenkomt. Ze praten maar weinig tegen elkaar en hierdoor kom je maar weinig te weten over hun achtergrond en beweegredenen. Daarbij speelt ook nog een rol dat ze zelf hun verleden zijn vergeten. Dit maakt ze als personages erg afstandelijk en hierdoor is het moeilijk om empathie voor ze te voelen.

De geluiden en muziek zijn onheilspellend en mysterieus, maar vaak komen er in verschillende scènes ook lange stiltes voor. Dit benadrukt nog eens extra de leegheid van de locaties waar alles zich afspeelt.

Het verhaal zelf is intrigerend te noemen. Er worden veel verwijzingen gemaakt naar Christelijke symbolen en naar een specifiek verhaal uit de Bijbel, namelijk de Zondvloed. Deze worden echter heel suggestief gebruikt en tot aan het eind van de film is het niet duidelijk waar het verhaal nou precies om draait. De regisseur van deze film is Oshii Mamoru, o.a. bekend van Ghost in the Shell en Blood:The Last Vampire. Hij was zelf eerst een Christen, maar voordat hij aan deze film begon, had hij zijn geloof al afgezworen. Hij gebruikt vaker Christelijke thema’s in zijn werk, bijvoorbeeld in de Patlabor films.

Angel’s Egg is een niet alledaagse film waarvan je moet houden of niet. Voor de één is het een saaie bedoening, voor de ander is het juist een intrigerende vertelling. Er wordt vooral aandacht besteed aan het neerzetten van een bepaalde sfeer. Het gebrek aan karakterontwikkeling en achtergrondinformatie wordt deels opgevuld door de prachtige animaties en muziek. Het verhaal is erg open en dat maakt meerdere interpretaties mogelijk. Het is iets waar je voor in de stemming moet zijn, maar er valt in elk geval veel moois te ontdekken in deze film.

78
55
78