Type Special
Formaat 4 (25 min./ep)
Animatie productie GENCO - J.C. Staff
Regie Yuri FUJIMOTO
Muziek Kuniaki HAISHIMA
Jaar 2001

Basisschool 9 heeft een probleem: het wordt regelmatig aangevallen door aliens. Daarom is er een soort alien corps opgericht dat onder begeleiding van Megumi Hisakawa de strijd met deze aliens aangaat. Dit wordt gedaan met behulp van een borg; een alien-achtige helm die op het hoofd van de strijdster wordt gezet. De borg heeft vleugels die gespreid kunnen worden en die op deze manier als een soort schild kunnen dienen. Verder kunnen er scherpe wapens uit de uiteinden van de vleugels tevoorschijn komen.

Het alien corps bestaat uit drie leerlingen die in het begin van het nieuwe schooljaar door hun eigen klasgenoten worden gekozen. Yuri Otani is een van die leerlingen en is daarmee ook het slachtoffer van haar klas, aangezien ze er totaal geen zin in heeft. Yuri is namelijk extreem bang en wordt snel emotioneel. Verder heb je nog haar twee medestrijdsters. Om te beginnen is er de perfect lijkende Kasumi Tomine, die zich vrijwillig heeft opgegeven voor het alien corps. Dan is er nog Kumi Kawamaru, een verantwoordelijk meisje dat altijd hulp biedt aan haar medeleerlingen: zij is dan ook altijd de klassenvertegenwoordigster geweest.

In de loop van het verhaal leren de personages elkaar steeds beter kennen en blijken ze meer gemeen te hebben dan ze in het begin dachten. Zal het plan gehaald kunnen worden?

Plus punten Karakterontwikkelingen; diep verhaal met veel achterliggende betekenissen; animatie
Min punten Je blijft met vele vragen zitten; vervelend einde

Misao

Ja, zal het plan gehaald kunnen worden? Dat weet ik nog steeds niet. Sterker nog, ik weet niet eens wat het plan is. Megumi heeft het namelijk steeds over een soort plan, maar het wordt nooit echt duidelijk wat dat nou precies inhoudt. Zo zijn er nog wel wat meer dingen die je nooit komt te weten. Waarom vallen de aliens eigenlijk basisschool 9 aan en wijken ze dan ook niet van het schoolterrein? Maar de reden dat er op deze vragen niet echt verder op in worden gegaan, is denk ik omdat het niet echt om deze dingen draait. Nee, de serie draait om de personages die er in voorkomen. Wat centraal staat, zijn de ontwikkelingen die ze doormaken en de relaties die ze met elkaar en met hun borgs opbouwen. Je komt veel over de personages en hun problemen te weten, zodat je op deze manier makkelijk met ze kunt meevoelen.

Zo zal je gevoel over Yuri Otani ook steeds veranderen in de loop van het verhaal. Hoewel je haar eerst irritant zult vinden om het feit dat ze om elk ’ditje of datje’ gaat huilen, zul je later sympathie voor haar krijgen: ze heeft het namelijk niet zo makkelijk. Hetzelfde geldt voor Kumi Kawamaru, die het ook minder makkelijk heeft dan je in eerste instantie zou denken. En dan is er nog Kasumi Tomine. Zij vindt alles leuk en is ook overal goed in. Kasumi lijkt wel perfect, maar is ze dat wel echt?

Zoals je ziet, zit overal in deze serie een diepere betekenis achter, waar soms maar moeilijk achter te komen is. Zelf ben ik ook achter een dieperliggende betekenis in het verhaal gekomen die ik hier maar niet zal verklappen, omdat het leuker is om daar zelf achter te komen. Toch blijf ik het vervelend vinden dat ik bij sommige mysteries nog helemaal in het duister blijf tasten. Dit heb ik bijvoorbeeld bij de vreemde dromen van Yuri: soms weet je echt niet waar ze over gaan en wat de diepere betekenis ervan is. Maar ja, je hoeft natuurlijk ook niet alles te weten.

Over de animatie is wel wat opvallends op te merken. Die past niet echt bij het verhaal van de serie. Het verhaal is namelijk nogal vreemd en "duister", terwijl de animatie je het gevoel geeft dat je naar een of ander lieve kinderserie aan het kijken bent. De personages zien er erg schattig uit en het kleurgebruik geeft ook anders te denken dan dat je een soort psychologische thriller aan het kijken bent. Maar ik vind dat deze niet bijpassende animatie een speciaal tintje aan de serie geeft en het dan ook zeker niet benadeelt.

Verder zitten er af en toe wel schokkende beelden tussen. De afslachtingen van de aliens vind ik bijvoorbeeld nou niet echt prettig om naar te kijken; deze zijn echt walgelijk. Maar dat wordt dan wel weer gecompenseerd door het schattige design van de omgevingen en personages. Over het uiterlijk van de personages in de anime valt trouwens ook nog wat te zeggen. Ze hebben extreem grote oren, bijna geen neus en rare ogen (vergelijkbaar met de personages in Medabots). Maar het ietwat vreemde karakterdesign laat maar weer blijken dat we niet met zo maar weer een gewone OVA te maken hebben.

Naast de animatoren hebben ook de seiyuu hun beste beentje voorgezet. Vooral de seiyuu van Yuri Otani, Juri Ibata, heeft een goede prestatie neergezet door het personage echt tot leven te brengen. Ik kan dat zielige gehuil nog steeds horen. Het maakt het vreemde verhaal zelfs een beetje geloofwaardig...

Op de achtergrondmuziek is ook niets aan te merken; deze is heel bijpassend. Vaak heel onschuldig, zodat het bij de animatie past, maar op zijn tijd ook heel duister en droevig, zodat het ook weer perfect bij het verhaal aansluit. Ook over het intro liedje is goed nagedacht, en deze is dan ook zeer geslaagd geworden.

Zoals je al ziet, is mijn oordeel over Alien 9 erg positief. Maar je moet er maar van houden, want ik denk dat velen deze serie maar raar en vreemd vinden. Als je echter goed kijkt en oplet, kom je steeds meer achterliggende betekenissen te weten, en dat vind ik zeker een goed aspect. Wat ik ook heel goed vind, is dat je goed mee kunt leven met de personages. Af en toe vind ik het echter vervelend dat je niet alles te weten komt. Enkele vragen waarmee ik zat, zoals; ‘Waarom vallen die aliens nou alleen basisscholen aan?’, worden gewoon niet beantwoord. Verder vond ik het einde wat minder. Dat vraagt echt om meer, en dat is vervelend, want dat krijgen we helaas niet.

80
95
75