Type Film
Formaat 1 (124 min.)
Animatie productie Kodansha
Regie Katsuhiro OTOMO
Muziek Shoji YAMASHIRO
Jaar 1988

Het begin van de Derde Wereldoorlog is tegelijkertijd ook het einde van Tokyo, dat door een onverklaarbare explosie volledig van de aardbodem wordt weggevaagd. In 2019 is Neo-Tokyo een uit de grond opgerezen duistere stad waar geweld en doodslag aan de orde van de dag zijn. Het is een stad waar niemand zich echt veilig voelt. Motorbendes heersen over de nacht en voeren onderling oorlog, waarin de gevechten enkel draaien om het winnen van nieuw territorium.

Kaneda, de leider van zo’n motorbende, raakt verwikkeld in een geheim militair project waar geëxperimenteerd wordt met psychokinetische kinderen. Maar Tetsuo, een jeugdvriend van Kaneda en ook lid van dezelfde motorbende, raakt er nog meer bij betrokken. Hij wordt meegenomen door de onderzoekers als het volgende proefkonijn voor hun experimenten.

Tetsuo begint psychokinetische krachten te ontwikkelen die hem langzaam gek maken. Ook zijn minderwaardigheidscomplex begint op te spelen, een gevoel dat al langer aan hem knaagde toen hij nog lid was van de motorbende en door niemand behalve Kaneda werd opgemerkt. Hij breekt uit en gaat op zoek naar de mysterieuze kracht van Akira. Maar wie of wat is Akira precies?

Plus punten Donkere animatie; duister sfeer
Min punten Onbegrijpelijk verhaal; geen band met de personages

Daar is hij dan. Akira. Het is een van de eerste anime films die ik gezien heb. Toen vond ik hem al matig en had ik het gevoel dat de menigte erg overdreef over de kwaliteit van deze film. Mijn mening is in de loop der tijd niet veel veranderd.

Akira is een film die een toch redelijk simpel verhaal om weet te toveren tot een zeer ingewikkelde en onbegrijpelijke moes van ontwikkelingen. Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet wat "Akira" werkelijk is. Nou maakt dát nog niet zoveel uit, want dat kan juist ook weer een bepaalde sfeer geven aan het verhaal. Maar ook datgene wat de personages doormaken, wordt vaak niet verklaard. Doordat er teveel vragen onbeantwoord blijven, krab je al tijdens het kijken van deze film meerdere malen achter je oren. Sommigen vinden dat juist door al die mysterie ook een deel van de sfeer gecreëerd wordt, maar ik wil uiteindelijk toch wel een beetje verband zien in wat er gebeurt, anders zou ik wel een film van Monty Python gaan kijken.

Een pluspunt is de donkere sfeer die mede door de animatie erg goed is weergegeven. Maar zoals altijd wordt de sfeer écht gemaakt door de muziek. In Akira wordt veel gebruik gemaakt van slagwerk, strings en techno-geluidjes. Er is natuurlijk voor dit alles gekozen om in de futuristische sfeer te blijven.

Akira bracht een golf van kritiek teweeg doordat er veel geweld in zat. "Alweer wordt aangetoond dat films uit Japan teveel geweld bevatten en zodoende een slechte uitwerking op kinderen hebben." Deze film zorgde samen met Ghost in the Shell mede voor dat negatieve imago, iets wat ik persoonlijk erg jammer vind. Het is gewoon toeval dat juist deze twee films bekend werden in Nederland (mede vanwege hun doorbraak in Japan). Wat mensen in Nederland niet schijnen te begrijpen, is dat het label "tekenfilm" niet altijd hoeft te betekenen: "voor kinderen". En dáár ging het fout...

Al met al is Akira geen ontzettend slechte film. Het is alleen jammer dat er zóveel onduidelijk blijft. En dat is dan ook de algemene opvatting van de kijkers: veel actie, schitterende animatie en het nodige gore, maar voor inhoud moet je toch echt ergens anders wezen.

75
55
90