Genre Moe (Mahou Kanojo) ( Drama Romantiek Magie )
Formaat 5 (4x 30 min.; 1 x 40 min.)
Animatie productie AIC (Anime International Company)
Regie Hiroaki GOHDA
Muziek Takeshi YASUDA
Jaar 1993

Het verhaal van Ah! My Goddess gaat over een jongen genaamd Keiichi Morisato. Keiichi woont in een soort studentenflat die alleen toegankelijk is voor jongens. Op een avond wordt hij alleen op zijn kamer achtergelaten, terwijl zijn huisgenoten flink gaan feesten. Op een gegeven moment krijgt hij honger en pakt hij de telefoon om een pizza te bestellen. Daarbij toetst hij per ongeluk het verkeerde nummer in, waardoor hij een vrouw aan de lijn krijgt die hem vertelt dat een ‘Goddess’ opgeroepen is.

Keiichi snapt er niets van, maar plots komt er een vrouw uit de spiegel van zijn kamer gestapt. Deze vrouw stelt zich voor als Belldandy. Ze vertelt hem dat ze een 'Goddess' is en dat hij een wens mag doen. Keiichi is ervan overtuigd dat zijn huisgenoten een geintje met hem uithalen en wenst daarom dat Belldandy voor altijd bij hem blijft. Zijn verbazing is des te groter als hij hoort dat zijn wens in vervulling gaat. Hiermee begint een uiterst bizarre relatie tussen de twee personen. Langzamerhand zie je dat Keiichi en Belldandy steeds meer om elkaar gaan geven. Later komen nog twee andere ‘Goddesses’ naar de aarde toe: deze heten Urd en Skuld en zijn de twee zussen van Belldandy.

Plus punten Geweldige animatie
Min punten Gewoonweg te kort

Dragonwish

Zoals je misschien al uit de beschrijving van het verhaal kunt opmaken, is Ah! My Goddess een anime die past in het straatje van romantische komedies. Het valt een beetje te vergelijken met Love Hina; voor liefhebbers van deze serie is Ah! My Goddess dan ook zeker een aanrader. Liefhebbers van anime met bijvoorbeeld veel vechtscènes kunnen deze serie beter links laten liggen.

De gehele OVA van Ah! My Goddess bestaat helaas uit slechts vijf afleveringen. Elke aflevering sluit netjes op de vorige aan en samen vormen ze als het ware een lange film. Voor sommigen is het allemaal misschien wat zoetsappig, maar desondanks is de serie onderhoudend door de verschillende thema’s die worden behandeld. Natuurlijk staat de liefde centraal, maar haat, jaloezie en wraak spelen ook een grote rol, net als drama en vriendschap. Deze dingen zijn op zo’n manier met elkaar verweven dat ze een goed in elkaar stekend geheel vormen. Mede door de universele thema’s en de manier waarop het gebracht wordt, is het niet moeilijk om je met een van de personages te identificeren.

Ah! My Goddess is inmiddels een gigantisch succes met vele tv-series, OVA's en zelfs een film. De roots liggen echter bij deze OVA; mocht je ooit overwegen om deze serie te gaan kijken, dan is het aan te raden om met deze OVA te beginnen en om mee te lachen en huilen met de avonturen van Keiichi en Belldandy.

75
75
80