Genre Seinen ( Actie Drama )
Formaat 3 (40 min./ep)
Animatie productie Studio Junio
Regie Kazuhisa TAKENOUCHI (1-2) - Kiyoko SAYAMA (3)
Muziek Kaoru WADA
Jaar 1995

Na 3x3 Eyes gaat het verhaal in dit deel verder. Vier jaar voor het begin van het verhaal heeft Pai een auto-ongeluk gehad, waarbij ze haar geheugen verloren heeft. Zo is ze ook vergeten dat ze de laatste overlevende is van het Sanjiyan Unkara, een onsterfelijk ras met drie ogen. Haar leven begint hierdoor met een schone lei. Pai is nu een doodnormaal meisje dat samen met haar vriendinnen naar school gaat en veel lol beleeft.

Yakumo Fuji is ondertussen op zoek naar Pai, wetend dat ze in gevaar is. Gevaarlijke demonen hebben er namelijk alles voor over om het ras uit te doen sterven. Nadat Yakumo Pai eindelijk gevonden heeft, komt hij erachter dat ze hem niet meer kent. Hij moet haar dus zien te overtuigen van haar ware achtergrond en hiermee begint het gevecht tussen de ware persoonlijkheid van Pai en het meisje wie ze denkt dat ze is.

Plus punten Animatie; de personages; uitgebreid en verassend verhaal; nog steeds de schitterende muziek
Min punten Je moet 3x3 Eyes gezien hebben

Door het zien van het eerste deel van 3x3 Eyes (waarbij mijn toch al niet te hoge verwachtingen de grond in werden geboord) had ik weinig hoop voor dit deel. Maar 3x3 Eyes II: Legend of the Divine Demon slaagde erin om mijn gevoel van teleurstelling in één keer om te laten slaan in verbazing en enthousiasme.

Het eerste wat me opviel aan 3x3 Eyes II was de animatie. Wat hierbij opgemerkt dient te worden, is dat men voor dit tweede deel van studio is gewisseld (van Toei Douga naar Studio Junio). Het was me ook meteen duidelijk dat dit tweede deel vier jaar later is gemaakt. De animatie bleek verderop in de OVA alleen nog maar beter te worden. De personages waren mooier getekend, maar vooral de achtergronden en de dynamische en goed gechoreografeerde vechtscènes zijn met sprongen vooruit gegaan in vergelijking met de voorganger.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de personages. Het draaide in tegenstelling tot het eerste deel niet alleen om Yakumo en Pai, maar ook om verschillende side-characters die het verhaal meteen interessanter maakten. Toch zou dit niet geslaagd zijn als de humor dezelfde zou zijn in 3x3 Eyes. Waar daar de humor vooral niet op z’n plaats leek, was de humor hier goed getimed en werden de personages erdoor versterkt. Een voorbeeld hiervan was Jake MacDonald, een personage dat sterke overeenkomsten vertoonde met Indiana Jones en er bijvoorbeeld niet in slaagde om een geit voor zijn auto weg te krijgen. Al met al zijn dit dus verfrissende verschillen in vergelijking met het voorafgaande deel.

Het verschil in regie heeft waarschijnlijk een grote rol gespeeld in de andere benadering van de anime. Waar Daisuke Nishio puur het geweld wilde laten zien (en hier en daar slecht getimede humor erin gooide), waren Kazuhisa Takenouchi en Seiko Sayama meer gefocused op personages en verhaal, wat duidelijk te merken is!

Ze zijn bij 3x3 Eyes II dus zowel van regisseurs als animatiestudio gewisseld, maar de componist bleek echter dezelfde - gelukkig maar, want ook nu slaagt Kaoru Wada erin om geweldige achtergrondmuziek te creëren, hoewel deze nu minder opvalt (wat waarschijnlijk veroorzaakt word door het feit dat de muziek dit keer niet het énige pluspunt is).

Ook moet ik zeggen dat ik zeer te spreken ben over het einde. Ik vind het nog nét niet geniaal te noemen; het is zowel een afronding als een open einde. Het is een positief open einde waarbij je je fantasie lekker de vrije loop kunt laten gaan over wat er verder nog zou kunnen gebeuren. Tegelijkertijd is het ook wel degelijk afsluitend, zodat je als kijker niet met een afgescheept gevoel achter blijft.

Een logisch nadeel van deze anime is dat de voorkennis van 3x3 Eyes wel nodig is om dit tweede deel te kunnen zien, daar Legend of the Divine Demon gewoon doorgaat waar 3x3 Eyes ophield. Maar daar moet ik bij zeggen dat dit het absoluut waard is!

3x3 Eyes: Legend of the Divine Demon is een anime die je absoluut niet mag missen.

85
80