Genre Shounen ( Science Fiction Fantasy Komedie )
Formaat 12 (25 min./ep)
Animatie productie Bee Train
Regie Koji SAWAI
Muziek Yoko UENO - Yuuji YOSHINO
Jaar 2003

De tweeling Shugo en Rena zijn door de scheiding van hun ouders ook van elkaar gescheiden. De enige manier waarop ze elkaar kunnen ontmoeten is via een spel genaamd The World, een van de populairste online games van het land. Gemaakt door Cyberconnect Corporations begeef je je met een Virtual Reality bril in een nieuwe wereld. Het is een plaats waar je iemand anders kunt zijn en het geeft je de kans om oude vrienden op te zoeken en nieuwe vrienden te maken, ongeacht de afstand in de realiteit. The World is een virtuele plaats waar je veilig bent en ook meerdere malen dood kunt gaan...althans tot voor kort.

Vanaf het moment dat Shugo en Rena in The World terecht komen, doordat ze toevallig een wedstrijd hebben gewonnen, gebeuren er vreemde dingen: monsters met een veel te hoge level verschijnen in een beginnersomgeving, plaatsen in The World veranderen opeens helemaal doordat er bijvoorbeeld palmbomen op de kop door een level zweven en zo nog meer van dit alles. Maar het meest gevaarlijke is dat steeds meer spelers van The World in de echte wereld in coma raken wanneer ze dood gaan in het spel. En met de verschijning van een onbekende Artificial Intelligent genaamd Aura is dit alles nog maar het begin...

Plus punten Een goed verhaal in een lekker tempo; personages om van te houden; prima animatie
Min punten Zeer teleurstellende muziek; overkunstmatig einde

Een populaire anime als .hack//SIGN was voortbestemd om een tweede deel te krijgen. Hoewel de eerste serie een vrij laag tempo had, bleef deze desalniettemin vermakelijk door de betoverende wereld die Bee Train ons voorschotelde.

Bij een tweede deel is dit automatisch anders, we zijn immers al bekend met The World; want zijn de dinosauriërs in The Lost World, ondanks de digitale vooruitgang, ook niet minder indrukwekkend dan die uit Jurassic Parc? .hack//dusk heeft originaliteit al tegen zich, maar betekent dit automatisch een slechtere anime is? Gelukkig in dit geval niet.

De grootste klacht van .hack//dusk's voorganger was het uiterst trage tempo waarin de show zich voortsleepte. Dusk kan ons dan niet meer overdonderen met de animatie zoals .hack//SIGN deed, maar slaat ons onverwacht in het gezicht met een verbazingwekkend lekker tempo. De makers van .hack//dusk zijn erin geslaagd het grootste nadeel van SIGN weg te werken, maar desondanks toch niet te overdrijven en alles te snel de revue te laten passeren. Om het interessant te houden, worden in de loop der tijd nieuwe problemen en nieuwe personages geïntroduceerd. Zo word het plot steeds uitgebreider.

Doordat de personages ook de nodige uitdieping krijgen, maar vooral ook realistisch overkomen, ga je al snel van ze houden. Dat is in deze serie ook wat gemakkelijker dan in de vorige, want in tegenstelling tot het hoofdpersonage in .hack//SIGN, de ik-weet-niet-meer-wie-ik-ben-en-kan-niet-uitloggen vrij stille en saaie Tsukasa, hebben we nu twee vrolijke types als protagonisten. En dat is maar goed ook, want een Mimiru die de scènes met Tsukasa meer dan eens redde, hebben we in deze serie niet.

Een ander groot pluspunt van de .hack//SIGN serie was de soundtrack; wat doet dusk met dit succes? Als de makers slim waren geweest, hadden ze dezelfde muziek, of althans een deel van deze muziek, hergebruikt. Dat geeft voor kijkers van de eerste serie namelijk al een vertrouwd gevoel bij het kijken van de tweede serie. Of ze kunnen kiezen voor Yuki Kajiura, omdat zij in .hack//SIGN toch ook al geweldig werk verrichtte. Geen van beide opties gebeurt echter en dat is waar de plank finaal misgeslagen wordt. Muziek is een belangrijk onderdeel van een productie, maar dit geldt destemeer voor een serie als .hack. Niet alleen omdat de verwachtingen door de eerste serie hoog zijn, maar ook, en vooral, omdat Yuki Kajiura in .hack//SIGN voor de muziek de typische RPG-melodieën fijn en onopvallend aanwezig liet zijn. En daar begrijpt Yoko Ueno helaas weinig van. Met name in het begin valt dit nog niet zo op, dat komt ook omdat je teveel bezig bent met het verhaal en de personages. Maar wanneer er in een soort avant-gardistische uitspatting plots valse violen door de speakers geknald worden, komt de achtergrondmuziek in één klap op de voorgrond en laat het je op die momenten pijnlijk beseffen wat je al die tijd miste: Yuki Kajiura.

Wanneer je een serie kijkt die een lekker begin heeft en aflevering na aflevering steeds beter wordt, dan begin je naarmate je dichterbij het einde komt steeds meer te vrezen. Een goed einde kan zoveel betekenen voor een serie en met Berserk nog altijd vers in mijn geheugen (wanneer we het toch over slechte eindes hebben) is de angst voor teleurstelling altijd aanwezig. Nu weet ik ook wel dat er heel wat moet gebeuren wil de catastrofe van Berserk overtroffen of zelfs maar evenaard worden, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom genoegen neem met een minder erbarmelijk, maar desondanks toch slecht einde. .hack//dusk presenteert niet alleen een slecht, maar ook een eigenaardig einde. Eigenaardig omdat de show zich tegen het eind ontwikkeld heeft tot een samenloop van omstandigheden waarvan je denkt: 'hoe kan dit in Godsnaam allemaal goed komen?' En het kwam op mij over alsof de makers precies hetzelfde hebben gedacht, dus wat doe je dan? Juist, je maakt een deus ex machina, een zeer ongeloofwaardig Hollywood-achtig "Happy End". En dat was nou net niet het einde waar ik zo naar uit keek.

Is .hack//dusk beter dan SIGN? Daar is moeilijk antwoord op te geven. Met pro’s en contra’s voor beide shows waarbij ik originaliteit een zeer belangrijke pro vind, zou .hack//SIGN moeten "winnen". Maar uiteindelijk gaat het om het geheel van de serie. Voor mij was dusk in het algemeen veel leuker om te kijken dan .hack//SIGN, die ik op vele momenten door bleef kijken, omdat ik hem alleen maar af wilde zien. Ik denk dat .hack//dusk er beter in slaagt om de kijker te vermaken. Dusk is voor mij de beste serie van de alle .hacks die op dit moment zijn uitgegeven.

80
85
89