- .hack//LIMINALITY
Genre Shounen ( Science-Fiction Detective )
Formaat 4 (28 min./ep)
Animatie productie Bee Train
Regie Kouichi MASHIMO
Muziek Yuki KAJIURA

We maken kennis met een voormalig werknemer van Cyberconnect Corporation; Tokuoka Junichiro. Waarom hij er niet meer werkt krijgen we niet te weten, maar dat hij de vreemde gebeurtenissen die rondom het spel The World plaatsvinden wilt uitzoeken zegt eigenlijk al genoeg. Zo raken verkeer en elektriciteit geheel ontregeld. Wat op het eerste gezicht een terroristische aanslag lijkt, blijkt in werkelijkheid weleens veroorzaakt te kunnen worden door het spel van Cyberconnect Corporation. Nog erger is dat sommige spelers die in The World sterven in de echte wereld in een coma raken. Zo ook Minase Mai; alleen ontwaakt zij na enige tijd uit deze coma, als enige van alle slachtoffers. Samen met Tokuoka en een paar anderen gaan ze op onderzoek uit naar deze gebeurtenissen. Ze moeten alleen uitkijken dat ze niet te diep gaan graven...

Plus punten Interessant dat het verhaal zich afspeelt in de echte wereld; vlot tempo
Min punten .hack fans willen The World en niet de echte wereld; matig einde

In deze OVA die oorspronkelijk gratis bij een .hack spel geleverd werd, vinden de gebeurtenissen zich, in tegenstelling tot in .hack//SIGN en .hack//dusk, uitsluitend plaats in de echte wereld. Deze gebeurtenissen lopen parallel met .hack//SIGN.

Helaas krijgen we The World nog niet in een oogopslag te zien; telkens wanneer de hoofdpersonages willen inloggen, gaat er "iets" fout. Dit vind ik persoonlijk heel erg jammer en ik denk dat de meeste fans van de serie het niet zo kunnen waarderen, omdat we allemaal dezelfde verwachting van .hack hebben: een fantasie wereld met fantastische gebeurtenissen en niet een of andere detective. Het kan misschien gezien worden als origineel, voor mij betekende het slechts dat het een hele andere anime was, eentje die eigenlijk niets met de rest van .hack te maken heeft.

Gelukkig wordt het verhaal best vlot gebracht en zijn er genoeg momenten van spanning aanwezig. Gedurende de afleveringen wordt er steeds meer naar een einde toegewerkt en dan is het erg jammer om te zien dat de conclusie zelf nogal matig is. Wanneer de aftiteling van de laatste aflevering dan ook over het scherm rolt, heb je niet echt het gevoel dat je net een .hack productie achter de kiezen hebt. Dit komt buiten het verhaal en de plaats waarin het zich afspeelt ook nog eens door de animatie die evenwel anders is dan die in de twee tv-series. De stijl is realistischer, maar de kwaliteit is voor een OVA niet wonderbaarlijk. Waar ik vooral over te klagen heb is de anatomie van sommige personages, die op bepaalde momenten gewoon lachwekkend was. En geloof me, dat was niet de bedoeling; daar is de toon van de OVA net iets te serieus voor.

Al met al heb ik me redelijk vermaakt bij het kijken van deze anime, maar over het algemeen was het nogal teleurstellend. Bekijk deze OVA dan ook niet met de verwachting dat je echt iets la .hack te zien krijgt dan zul je misschien wat positiever over .hack//Liminality zijn dan ik.

60
60
60