Genre Shounen ( Komedie Parodie )
Formaat 1 (26 min.)
Animatie productie Cyber Connect 2
Regie Kouichi MASHIMO
Muziek Yuki KAJIURA
Jaar 2003

Op een dag staat een eenzame Barumunk verlaten in de regen te kijken. Wanneer hij zich omdraait, vindt hij een dode Orca. 'Dit... dit kan niet waar zijn', stamelt hij geschrokken. Daarnaast staat in bloed geschreven: GIFT. Maar dan... 'Moet je zien wat hij heeft gedaan!' roept een enthousiaste Blackrose vergezeld door Kite. 'Hij heeft hem vermoord!' 'Wacht!', stribbelt Barumunk tegen, 'Dit is allemaal één groot misverstand! Waarom zou ik Orca doden ?' Blackrose kijkt Barumunk met dichtgeknepen oogjes aan. 'Er is iets gebeurd tussen jullie twee, hè? Bijvoorbeeld dat jullie boos op elkaar waren... dan gebeurt zoiets.' 'Nee. Zoiets gebeurt niet! Jij begrijpt me wel Kite? Of niet?', vraagt Barumunk zich nu tot Kite kerend. Kite knippert even met z'n ogen; 'Dus jij was het!'

Wanneer op dat moment dan ook nog Tsukasa, Mimiru, Ginkan, Subaru en Kurim opkomen, is er geen .hack personage meer over dat niet overtuigd is van Barumunks schuld. Uiteindelijk weet hij ze toch te overtuigen van zijn onschuld, waarna het gezelschap op zoek gaat naar de échte moordenaar en de betekenis van het mysterieuze woord GIFT...

Plus punten In één woord hilarisch; geweldige aparte animatie; Godzijdank met de muziek uit SIGN
Min punten Alleen leuk voor kijkers van .hack//SIGN en .hack//dusk

.hack//GIFT is een cadeau ("gift") die je bij de games kon krijgen. Wanneer je de vier .hack games zou kopen, kreeg je daar een waardebon bij die je kon inleveren in ruil voor deze DVD. Het is dus niets meer dan een extra voor de fans.

Als je me zou vragen waar .hack//GIFT over gaat, dan kan ik alleen maar concluderen dat deze uitgave eigenlijk geen duidelijk plot heeft. De hele aflevering is simpelweg één grote parodie op .hack//SIGN en .hack//dusk en is, zoals het een goede parodie betaamd, hilarisch. Voor niet-kijkers van de serie heeft het dan ook weinig zin om deze parodie te kijken, maar dat is eigenlijk altijd het geval met parodies.

Het eerste wat onmiddelijk opvalt, is de verandering van de animatie. De andere .hack series hebben een betoverende vloeiende stijl. .hack//GIFT komt met een hoekerige variant die op sommige momenten nog het meest aan Southpark doet denken en die enigzins vergelijkbaar is met Dead Leaves, alleen dan vele malen simplistischer en duidelijker. De animatie is dan ook niet gedaan door Bee Train, maar door CyberConnect2, het bedrijf dat ook achter de games zit. Mocht je door het vreemde charadesign een origineel personage niet direct herkennen, vrees dan niet: wanneer een personage voor het eerst in beeld springt, wordt deze meteen vergezeld door een grote pijl met de naam van het personage. Vrijwel iedereen uit .hack//SIGN en .hack//dusk komt terug in deze parodie wat het uiteraard nog leuker maakt.

Gelukkig is de muziek uit de eerste serie .hack//SIGN gebruikt, wat ook vrij logisch is. Dit hoor je meteen, omdat een groot deel van de achtergrondmuziek opgevuld wordt met een instrumentale versie van SIGN's intro: Obsession door See-Saw. De originele intro is trouwens ook aanwezig in deze parodie, zij het alleen met wat kleine wijzigingen.

Hoewel .hack//GIFT een stuk simpeler en korter is dan de andere cadeau uitgave .hack//Liminality, is voor mij de betere van de twee overduidelijk GIFT. Fans van de .hack serie mogen deze uitgave niet missen.

70
69
80